چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

سحر قاسم‌نژاد: اژدهای زرد مدت‌هاست با تولیدات ارزان و پرتیراژ خود بازارهای کوچک و بزرگ جهانی را تسخیر کرده و مجال عرض‌اندام به تولیدکنندگان محلی و حتی قدیمی را نمی‌دهد.

بازار ایران هم از این قاعده مستثنی نیست؛ به عبارت دیگر وقتی پای چینی‌ها به بازار یکی از کالاها باز می‌شود تولید‌کنندگان  ایرانی که مواد اولیه را گران می‌خرند و برای بقا با هزار و یک مشکل بزرگ و کوچک دست به گریبانند چاره‌ای ندارند جز خروج از بازار.
در بازار لوازم یدکی خودرو هم اوضاع برهمین منوال است و فروشندگان می‌گویند اجناس چینی قیمت‌ها را شکسته‌اند.

غلامرضا بخشی‌زاده، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در این باره به همشهری می‌گوید: کسادی بازار و عرضه فراوان محصولات موجب شده این صنف با مشکلات بیشتری روبه‌رو باشد و اتحادیه با بحران دست و پنجه نرم کند.

به گفته او، بیشترین اجناس خارجی از کشورهای کره، ژاپن، چین و فرانسه وارد می‌شود اما چینی‌ها با کاهش قیمت‌های خود یک چهارم بازار را تسخیر کرده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل درخصوص وضعیت بازار می‌گوید: در حال حاضر مصرف‌کنندگان با هیچ مشکل و بحرانی مواجه نیستند اما به خاطر کسادی بازار فروشندگان لوازم یدکی حال‌‌و‌روز چندان مناسبی ندارند.

او ادامه می‌دهد: قیمت دلار مدتی است که افزایش‌یافته  اما به خاطر اشباع بازار از لوازم یدکی، قیمت این محصولات تغییر نکرده است.

به گفته بخشی‌زاده، به‌علت بالا‌رفتن قیمت دلار، فروشندگان محصولات را با قیمت بالاتری وارد می‌کنند اما اجناس ارزان موجود در بازار باعث شده که خریداران سراغ اجناس گران‌تر نروند به این ترتیب فروشندگان هم ناچار می‌شوند محصولات وارد شده را با قیمت کمتری عرضه کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودروی تهران می‌افزاید: در حال حاضر در بازار لوازم یدکی خودرو، عرضه بیش از تقاضاست و بازار راکد است.

بخشی‌زاده درباره دلایل رکود بازار می‌گوید: این رکود دلایل مختلفی دارد که از جمله آن عرضه زیاد و تقاضای کم و دلایل حاشیه‌ای مثل طرح زوج و فرد خودروهاست.

او می‌افزاید: اما اصلی‌ترین مشکل این صنف افزایش مالیات‌هاست چون با وجود استدلال اتحادیه در مورد رکود بازار و اصرار بر اینکه مالیات‌ها افزایش نیابد، امسال 22‌درصد به مالیات‌ها اضافه شده و اکثر تولیدکنندگان داخلی هم اکنون کالاهایی با قیمت و کیفیت متفاوت به بازار عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از لوازم‌یدکی‌فروشان در خیابان قزوین تا مولوی قرار دارند با اجرای طرح بی‌آرتی هیچ خودرویی حق توقف ندارد و این موضوع باعث شده که فروش فروشندگان لوازم یدکی کاهش چشمگیری داشته باشد.

او تصریح می‌کند: با توجه به اینکه در بازار انواع کالاها با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند اما لوازم یدکی‌افزایش قیمتی نداشته است.

کد خبر 68185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز