دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

گروه بین الملل: در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2004 آمریکا، جان کری از حزب دمکرات در برابر جرج بوش جمهوریخواه رقابت می‌کرد.

 در آن زمان ونسا دختر کری به شوخی گفته‌بود، اگر پدرش جورج بوش را در این انتخابات شکست دهد، سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، باید اسم رمز مرد‌ جنجالی را برای او برگزیند. این سخنان دختر کری در آن زمان به شوخی برگزار شد اما اینکه سیا برای رئیس‌جمهورهای آمریکا و خانواده آنها نام‌هایی به‌عنوان اسم رمز می‌گذارد و آنها را به این نام در عملیات‌های اطلاعاتی خود خطاب می‌کند، واقعیت دارد.

از زمان هری ترومن که از سال 1945 تا 1953 به‌عنوان سی‌و‌سومین رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید حضور داشت، رئیس‌جمهورها و خانواده‌های آنها در آمریکا نام‌ها و کدهای امنیتی داشته‌اند. کد امنیتی ترومن، ژنرال بود. دوایت آیزنهاور، رئیس‌جمهور بعد از ترومن، مشیت الهی نام گرفته‌بود. کد امنیتی جان اف‌ کندی هم نیزه‌ انداز بود.

با انتخاب باراک اوباما به عنوان ریاست‌جمهور آمریکا، او و خانواده‌اش هم از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کد امنیتی خود را دریافت کرده‌اند. روزنامه آمریکایی شیکاگو تریبیون که روزنامه ایالت خود اوباماست، در خبری نوشت که کد امنیتی اوباما خائن است. میشله اوباما همسر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا رنسانس، مالیا دختر بزرگتر پرتو و ساشا دختر کوچکتر غنچه گل رز کدگذاری شده‌اند. جو بایدن معاون رئیس‌جمهور منتخب هم به خاطر تبار ایرلندی‌اش با کد امنیتی سلتیک شناخته می‌شود.

این اسامی امنیتی معمولا موضوع چندان مخفی نیست و توسط سرویس اطلاعاتی مخصوص کاخ سفید انتخاب می‌شوند. این سرویس اطلاعاتی معمولا توضیحی درباره روند انتخاب این کدها و اسامی نمی‌دهد اما یکی از سخنگویان این سرویس چندی پیش به یک خبرنگار گفته‌بود که این اسامی با وسواس زیادی انتخاب می‌شوند. رونالد ریگان به نام امنیتی پوست خام شناخته می‌شد و رزالین کارتر با نام رقصنده. کد امنیتی ژاکلین کندی قیطان بود و کارولین کندی شاعر.

این اسامی معمولا به خاطر یکی از ویژگی‌های بارز این افراد و با استناد به همین ویژگی انتخاب می‌شود. استفاده از این کدها و اسامی بدون شک راحت‌تر از استفاده از عبارت‌های طولانی چون رئیس‌جمهور ایالات متحده، بانوی اول ایالات متحده یا معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده است. البته تنها ساکنان کاخ سفید نیستند که چنین کدهای امنیتی دارند. سرویس اطلاعاتی آمریکا برای کسانی در خارج از کاخ سفید و حتی خارج از آمریکا هم اسامی دارد. مثلا اسکات مک کلان دبیر رسانه‌‌ای کاخ سفید ماتریکس نام گرفته‌بود و پاپ ژان پل دوم هم با کد امنیتی هاله نور شناخته می‌شد.

اما نکته‌ای که روزنامه‌هایی مانند شیکاگو تریبیون را به واکنش در این بار واداشته، انتخاب کد امنیتی خائن برای اوباماست. این روزنامه نوشته‌است که اسامی بسیار زیادی در ارتباط با ویژگی‌های برجسته و وجوه تمایز اوباما می‌توانست انتخاب شود. فعلا کسی درباره علت این انتخاب توضیحی نداده‌است. در روزهای بعد از انتخاب اوباما طنزهای زیادی درباره او در آمریکا منتشر شده‌است.

یکی از این طنزها براساس روایتی قدیمی در این کشور است که گفته می‌شد، هر گاه سیاه‌پوستی به همراه خانواده‌اش به محله‌ای یا خیابانی در آمریکا نقل مکان می‌کرد، قیمت خانه‌های آن محل افت می‌کرد. در طنزی که اکنون ساخته شده آمده است که قیمت خانه‌های بولوار پنسیلوانیا‌‌ (محله‌ای که کاخ سفید واشنگتن در آن واقع شده) افت‌ کرده‌است.

کد خبر 68180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز