جمعه ۱۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: میشائیل بالاک ۲۶ سپتامبر سال ۱۹۷۶ در گورلیتز آلمان به دنیا آمد.

Michael Ballack

بالاک فوتبال را با تیم بی. س.ژ موتور کارل- مارکس- اشتادت آغاز کرد. والدینش او را در ۷ سالگی به تمرین این تیم فرستادند.

وی آرام آرام به تیم اصلی راه یافت و در ۴ اکتبر ۱۹۸۳ به میدان آمد. بالاک در فصل سوم حضورش ۵۷ گل در ۱۶ بازی به ثمر رساند. او تنها ۱۰ سال داشت که به باشگاه بزرگتری راه پیدا کرد.

در سال ۱۹۹۵ بالاک برای اولین بار قراردادی امضا کرد و به خاطر قابلیت‌های خاصش به یاد بکن‌بائر به «قیصر کوچک» معروف شد. او در ۴ آگوست ۱۹۹۵ برای اولین بار در یک بازی حرفه‌ای بزرگسالان در اوبرلیگا(دستهٔ دوم) مقابل لیپزیگ به میدان آمد اما در این بازی ۲-۱ شکست خورد.

بازی‌های خوب بالاک در چمنیتزر و تیم ملی زیر ۲۱ سال مربی وقت کایزرسلاترن، اتو رهاگل، را بر آن داشت تا او را خریداری کند. کایزرسلاترن تازه به بوندس‌لیگا برگشته بود و این موقعیت خوبی برای بالاک بود.

در هفتمین بازی فصل در بازی دور از خانه مقابل کارلسروهه، رهاگل تصمیم گرفت بالاک جوان را برای اولین‌بار به میدان بفرستد و این اولین بازی وی در بوندس‌لیگا بود. در ۲۸ مارس ۱۹۹۸ بالاک برای اولین بار در ترکیب ابتدایی تیم قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۲ بالاک با قراردادی به ارزش نزدیک ۱۳ میلیون یورو به بایرن مونیخ پیوست. او در فصل اول ده گل در قهرمانی بایرن مونیخ در بوندس‌لیگا به ثمر رساند. همچنین در فینال جام حذفی آلمان به میدان آمد و دو گل به کایزرسلاترن زد تا بایرن ۳-۱ پیروز شود و به قهرمانی برسد.

بالاک در فصل آخر خود در بایرن از منچستر یونایتد، چلسی، رئال مادرید و آث میلان پیشنهادهایی دریافت کرد و نهایتا در ۱۵ می‌۲۰۰۶ با استفاده از قانون بوسمن با قراردادی ۳ ساله به چلسی پیوست و زیر نظر مورینیو کارش را شروع کرد.

او که معمولاً در پست هافبک وسط بازی می‌کند، سابقه‌ بازی در تیم‌های کایزرسلاترن، بایر لورکوزن، بایرن مونیخ و چلسی را دارد و در سال ۲۰۰۴ به عنوان کاپیتان تیم ملی آلمان انتخاب شد.

او سابقه نایب قهرمانی جهان با تیم آلمان در جام جهانی ۲۰۰۲ را دارد. در این جام از بهترین پاسورها بود و بسیار درخشید و در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز بسیار خوب کار کرد و توانست در کشور خودش به مقام سوم برسد، همچنین در یورو ۲۰۰۸ با بدشانسی از بدست آوردن جام بازماند.

بالاک در ۲۱ مارس ۱۹۹۶ اولین بازی ملی خود را در رده زیر ۲۱ سال مقابل دانمارک به میدان آمد و در مجموع برای آن تیم ۱۹ بازی و ۴ گل زد.

اولین دعوت بالاک به تیم ملی از سوی برتی فوگتس صورت گرفت و اولین بازی ملی را در ۲۸ آوریل ۱۹۹۹ و زمان مربیگری اریش ریبک انجام داد. در آن روز بالاک مقابل اسکاتلند در دقیقهٔ ۶۰ به جای دیتمارهامان به بازی آمد.

در یورو ۲۰۰۰ بالاک جزو تیم آلمان بود که بسیار ضعیف نتیجه گرفت و در دور اول حذف شد. بالاک در کل این جام تنها ۶۳ دقیقه به میدان آمد.

در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ بالاک با بازیسازی خوبش در مرکز زمین، خود را به عنوان ستاره تیم ملی کشورش مطرح کرد. او در بازی تک حذفی مقابل اکراین ۳ گل به ثمر رساند تا حضور آلمان در این جام تضمین شود.

در جام جهانی ۲۰۰۲ بالاک بسیار خوش درخشید و نقطهٔ اوج فوتبال او رقم خورد. او در این مسابقات در یک چهارم نهایی مقابل آمریکا و در نیمه نهایی مقابل کرهٔ جنوبی تک گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر رساند.

پس از بازی‌های یورو ۲۰۰۴ و با انتخاب یورگن کلینزمن به جای رودی فولر در سمت مربی تیم ملی آلمان، بالاک هم به جای الیور کان کاپیتان تیم ملی شد.

بالاک در بازی‌های دوستانهٔ آماده‌سازی برای جام جهانی ۲۰۰۶ نیز خوب ظاهر شد و در اواخر مارس ۲۰۰۶ گل چهارم را برای آلمان به ثمر رساند تا این تیم آمریکا را ۴-۱ مغلوب کند.

بالاک با ۹۸ بازی ملی، ۴۲ گل به ثمر رسانده‌است. او پیراهن شمارهٔ ۱۳ معروف تیم آلمان را به تن می‌کرد؛ همان شماره‌ای که روی  پیراهن بکن‌بائر و گردمولر بوده است.

میشائیل بالاک، هافبک سرشناس آلمانی، ۲ اکتبر سال ۲۰۱۲ از دنیای بازی فوتبال خداحافظی کرد.

کد خبر 67682
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز