جمعه ۱۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بلو - رِی فن‌آوری آینده دیسک‌های نوری است که توسط انجمن دیسک بلو - رِی طراحی و ساخته شده است.

این انجمن توسط گروهی از بزرگترین سازندگان دستگاه‌های سینمای خانگی و کامپیوتر از جمله سونی، پاناسونیک، اپل،شارپ و سامسونگ پشتیبانی می‌شود.

دیسک‌های بلو - رِی برای ضبط و پخش تصاویر با وضوح بالا (HD) طراحی شده‌اند و دارای ظرفیتی 5 برابر دیسک‌های ساده DVD هستند.

دیسک‌های تک لایه بلو - رِی 25 گیگابایت ظرفیت دارند در حالی که دیسک‌های دو لایه بلو - رِی تا 50 گیگابایت اطلاعات را در خود ذخیره می کنند.

با بهره‌گیری از این ظرفیت بالا و ظرافت‌های تنظیم صدا و تصویر با کیفیت‌های بالا، دیسک‌های بلو - رِی مناسب‌ترین ابزار آینده صنعت سینمای خانگی خواهند بود.

دیسک‌ خوان‌های DVD از لیزر قرمز استفاده می کنند در حالی که دیسک‌های بلو - رِی از نور آبی بهره‌ می‌گیرند. طول موج نور قرمزی که در دیسک‌خوان‌های DVD به کار می‌رود، 650 نانومتر است در حالی که لیزر آبی 405 نانومتر طول موج دارد که به دستگاه‌های ضبط بلو‌ - رِی توانایی ثبت اطلاعات در مقیاسی کوچکتر را می‌دهد. [چطور DVD کار می‌کند؟]

این امر باعث می‌شود تا ثبت اطلاعات متمرکزتر و دقیق‌تر شود و از شیار‌های دیسک بیشترین استفاده را کرد. جالب است که بدانید فن‌آوری جدید چندلایه ساختن دیسک‌ها، ظرفیت بلو - رِی را تا 500گیگا بایت افزایش داده است.

به دلیل پشتیبانی وسیع تولید کنندگان تجهیزات سینمای خانگی از این فن‌آوری، تعداد زیادی از استودیو‌های هالیوود شروع به توزیع فیلم‌های خود بر روی این دیسک‌ها کرده‌اند.

کد خبر 67677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز