سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر - الهام اناری: مدیریت هنرهای تجسمی معاونت هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری با همکاری محققان و هنرمندان صاحبنام 33 کتاب در حوزه هنرهای تجسمی منتشر می‌کند.

طرح تالیف کتاب‌های آموزشی عمومی هنرهای تجسمی با تالیف 33 کتاب در 11 رشته مختلف مرتبط با هنرهای تجسمی طی 6 ماه اجرایی می‌شود که علاوه بر تامین منابع آموزشی و کمک آموزشی برای مراکز سازمان و هنر‌‌‌آموزان با توزیع آن توسط مجاری تخصصی، شهروندان تهرانی نیز می‌توانند دانش خود را در حوزه هنرهای تجسمی ارتقا دهند.

آموزش سلیقه‌ای، یک نقطه ضعف

اما تفکر تالیف 33 جلد کتاب در حوزه هنرهای تجسمی چگونه شکل گرفت؟ سازمان فرهنگی-  هنری شهرداری طی تحقیقی که اخیرا انجام داده به این نتیجه رسیده که 70 درصد از فعالیت‌های سازمان، مربوط به آموزش شهروندان از طریق برگزاری جلسات و کلاس‌های آموزشی در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ است اما این حجم وسیع آموزش، شکل مدونی ندارد.

مجتبی آقایی، مدیر هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی-  هنری شهرداری تهران و رئیس موزه امام علی، در این باره می‌گوید: سازمان فرهنگی-  هنری شهرداری فضای کار نسبتا بزرگی که نزدیک به 200 مرکز فرهنگی را شامل می‌شود، در اختیار دارد و خدمات زیادی ارائه می‌کند.

براساس آمار مسئولان، 80 درصد از فعالیت‌های این مرکز آموزشی است و بیش از 60 درصد این فعالیت‌ها در حوزه هنرهای تجسمی انجام می‌گیرد.

اما بعداز این سؤال مطرح شد که ما برای این نظام گسترده چه سیستم و نظام آموزشی داریم؟ چرا به‌خاطر این ضعف باید آموزش‌ها تنها بر مبنای سلیقه و ذوق مدیر هر مرکز شکل بگیرد؟

راهکار، تدوین کتاب

به گفته آقایی، تدوین کتاب‌هایی تحت‌عنوان آموزش همگانی هنرهای تجسمی راهکاری بود که به ذهن مسئولان این حوزه رسید.

در مرحله اول، هنرهای تجسمی در 11 رشته تفکیک شد. در هر رشته 3 کتاب تالیف می‌شود که کتاب اول شامل مبانی پایه و کلی هر موضوع است و کتاب‌های دوم و سوم تخصصی‌تر و کاربردی هستند.

برای تدوین کتاب‌ها نیز در هر رشته از هنرمندان سرشناسی دعوت شده که تجربیات آکادمیک دارند و در حوزه فعالیت خود شناخته شده هستند.

11 رشته شامل سفال‌و سرامیک، خوشنویسی، طراحی، عکاسی، نقاشی، گرافیک، نگار‌گری، کاریکاتور، تصویر‌سازی، مجسمه‌سازی و هنرهای جدید (مدرن) است.

این کتاب‌ها را جعفر نجیبی، عربعلی شروه، مرضیه قره‌داغی، محمد نعیمایی، علی ندایی، مجتبی آقایی، عبدالمجید حسینی راد، محمد خزایی، پرویز اسکندر‌پور خرمی، مسعود شجاعی طباطبایی، بهزاد غریب‌پور، مجتبی موسوی، طاهر شیخ‌‌الحکمایی و محمدباقر ضیایی تالیف می‌کنند.

هر کتاب از 48 تا 60 صفحه در قطع رحلی منتشر می‌شود.

شهروند‌محوری

این کتاب‌ها به‌گونه‌ای تالیف می‌شود که عموم شهروندان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. به گفته آقایی، آشنایی با اصول و فنون زیبا‌شناسی، مهارت‌های فنی پایه و ترویج هنرهای تجسمی در میان شهروندان از اهداف این طرح است.

در کنار آن ارتقای اطلاعات، بینش و معلومات هنری شهروندان درخصوص رشته‌های گوناگون هنرهای تجسمی از طریق آموزش مبانی و اصول کاربردی و عمومی، پرورش علایق و استعدادهای هنری شهروندان و فراهم ساختن زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی این استعدادها و ارائه مفاهیم اولیه جهت رشد و تکامل سواد بصری عموم اقشار جامعه از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

آموزش تجسمی در مترو و اتوبوس

این کتاب‌ها در مرحله اول در کلاس‌های آموزشی فرهنگسراها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در مرحله بعدی، در قطع متفاوت و با تغییرات مختصری در محتوا، در مترو و اتوبوس‌ها نیز به‌طور رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

24 کتاب اضافه

موزه امام علی همچنین 24 عنوان کتاب تخصصی در حوزه‌های مختلف در دست تهیه دارد که 20 عنوان آن در مرحله ماکت‌سازی و 4جلد نیز در مرحله تولید اولیه است.

آقایی تولید این حجم کتاب در حوزه هنرهای تجسمی را یک نهضت نرم‌افزاری در این حوزه می‌داند و امیدوار است این دست تولیدات بتوانند با محصولات انتشاراتی‌های فعال در زمینه نشر کتاب‌های هنری رقابت کند.

کد خبر 67508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز