شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت چین پس از آنکه موج بستری‌ شدن کودکان چینی به علت مسمومیت با شیر آلوده فروکش کرد

مقامات را ترغیب کرد که بر تثبیت سیستم ایمنی غذا که دچار مشکل است، متمرکز شوند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز چن زو، وزیر بهداشت چین گفت تا روز چهارشنبه 22 اکتبر (اول آبان) 2390 کودک هنوز پس از ابتلا به سنگ‌های کلیوی و عوارض دردناک آن که به دنبال نوشیدن شیر خشک آلوده شده به ترکیب صنعتی ملامین به وجود آمده بود، در بیمارستان بستری هستند.

او پنجشنبه به خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، گفت: "اکنون ما از دوره اوج معاینه و تشخیص‌دادن بیماری کودکان گذشته‌ایم."

 چن گفت در اوج ماجرای شیرهای آلوده در چین در اواخر سپتامبر (اوائل مهر) تا 22000حداکثر نوزاد در هر روز به علت مسمومیت با ملامین - که برای تقلب در فروش شیر رقیق‌شده یا چرخ‌کرده مورد استفاده قرار می‌گرفت - در بیمارستان بستری می‌شدند. او گفت در روز چهارشنبه 90 کودک دیگر به علت این سم در بیمارستان بستری شده‌اند.

 در این مدت، چهار نوزاد به علت شیر خشک آلوده مردند.

 اما در حالیکه چین اکنون با نگرانی تازه‌ای در مورد آلودگی تخم‌مرغ‌ها با ملامین روبروست، چن از مقامات خواست که موانع  دیوان‌سالارانه‌ای را بردارند که مانع آن می‌شوند که دولت بتواند بر این مشکل و رسوایی‌های بهداشتی سال قبل که اسباب‌بازی‌ها، خمیردندان‌ها و سایر موارد را در برمی‌گرفت، غلبه کند.

مدیر ایمنی غذایی سازمان جهانی بهداشت،یورگن شلونت، هفته گذشته، سیستم ایمنی غذایی چین را "آشفته" خواند و گفت فقدان ارتباطات میان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ممکن است شیوع مسمومیت ملامین را طولانی کرده باشد.

شین‌هوا گزارش داد که چین 8312 تن از محصولات لبنی "فاقد کیفیت" را در طول بحران اخیر از بازار خارج کرده است.

 اما ملامین اکنون مصرف‌کنندگان تخم‌مرغ‌های چینی را نگران کرده است. ملامین از طریق غذای مرغ آلوده به این تخم مرغ‌ها یافته است. این ترکیب در تخم‌ مرغ‌های چینی که در هنگ‌کنگ و کره جنوبی فروخته شده بود، یافت شده است.

 تا به حال هیچ بیماری به این تخم مرغ‌های آلوده نسبت داده نشده است. اما نگرانی در این مورد یادآور دیگری در مورد استفاده گسترده از ملامین در سراسر بخش‌های تولید محصولات غذایی در چین است.

 آزمایش‌‌ها همچنین نشان داده‌ است که فراورده‌های غذایی گوناگون ساخت چین از شیر و شکلات گرفته تا ماست که به سراسر دنیا صادر می‌شوند، به ملامین آلوده هستند.

 و سال گذشته ملامین در غذای حیوانات خانگی ساخت چین که به مرگ این حیوانات در آمریکا انجامید، یافت شد.

کد خبر 67213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز