یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

دکتر علی‌اصغر محکی: امشب در لابی هتل با «مسروپیان» نماینده فروش ماشین آلات توزیع مکانیزه «آیداب و ماگ» ملاقات داشتیم

او اطلاعات سودمندی را راجع به تجهیزات «میلینگ روم» و آخرین تحولات صورت گرفته در این حوزه ارایه کرد. مسروپیان اطلاعات جالبی در باره هلند و آمستردام داشت. با او ساعتی را در خیابان های مرکزی شهر قدم زدیم. از گذشته این شهر و فرهنگ مردمانش و به ویژه معماری خاص شهر سخن گفت.

از وی پرسیدم که چرا خانه های شهر باریک است و درهای ورودی خانه ها کوچک‌اند؟ گفت: چون طراحی شهری آمستردام بر مبنای تجارت شکل گرفته و شهر در محدوده‌ای پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد، از آبراهه های متعددی که حلقه وار و متوالی اطراف شهر تعبیه شده برای تردد کشتی های کوچک استفاده کرده‌اند تا بارها را تا پای منازل (به عنوان بارانداز) بیاورند.

 بر پیشانی هر خانه‌ای تیری چوبی قرار داده‌اند تا بارها را با قرقره روی این تیرک بالا بکشند و به درون خانه‌ها ببند. لذا ابعاد پنجره وسطی منازل بزرگتر است اما درهای خانه‌ها کوچک است و پله های ورودی آن ها باریک و با شیب تند ساخته شده است. بهای زمین در این جا بسیار بالا است و برای ساخت خانه روی زمین گلی و در معرض رطوبت، تیرهای 6 تا 7 متری را قیراندود کرده اند و در زمین فرو برده اند و آنها را پایه و اساس ساخت بنا قرار داده‌اند.

اامروزه با گذشت بیش از یک قرن از ساخت این بناها، بعضا کل ساختمان به طرف خیابان افتادگی پیدا کرده اما ساختمان ها همچنان پابرجا مانده و فرو نریخته اند. آمستردامی ها با دل و جان از این میراث فرهنگی خود محافظت می کنند و حتی تاریخ ساخت بناها را روی آنها نوشته اند. زیبایی و قدمت بناهای یاد شده جاذبه ای برای جذب گردشگر از سراسر دنیا شده است. ضمن این که قایق های تفریحی حامل سیاحان، بر روی آبراهه ها گذر می کنند و جاذبه های شهر را به آنان نشان می دهند.

مسروپیان نکته جالب دیگری را نیز بازگو کرد. چون تجارت اساس توسعه شهر آمستردام است، از کودکی فنون و دانش بازرگانی و ارتباطات تجاری را به کودکان می آموزند. مسئولان تربیتی شهر، هر 6 ماه یک نمایشگاه را به معرفی فرهنگ و آداب مردمان یک کشور اختصاص می دهند و در طول 6 ماه برگزاری هر نمایشگاه، دانش آموزان با کشور مورد نظر آشنا می شوند. در سال 2004 یک نمایشگاه به ایران اختصاص یافته بود و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران، دانش آموزان شهر به طور عملی با آداب و رسوم و باورها و فرهنگ اقوام مختلف کشورمان آشنا شده‌اند.

مسروپیان در انتها گفت: «به باور من، نباید در باره فرهنگ، برداشت ها، آداب و رسوم و سبک زندگی اقوام دیگر پیشداورانه قضاوت کرد. قضاوت درست زمانی شکل می گیرد که زمانی طولانی را در کنار آن مردم گذرانده باشی و رفتار و ارزش های مورد قبول آنها را به درستی درک کرده باشی».

قبل از خداحافظی، از مسروپیان خواستیم فردا در مسیر عزیمت به نمایشگاه ایفرا همراه ما باشد. پذیرفت و قرار شد  فردا ساعت 10 صبح بیاید هتل و تا نیمروز نیز در نمایشگاه همراه مان باشد.  شام مختصری در اتاق هتل با آقای دانش خوردیم و اولین روز حضورمان در پایتخت سرزمین آسیاب های بادی بدین ترتیب پایان یافت.

کد خبر 66733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز