شنبه ۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب مطالعات تلفن همراه، حاصل تلاش سعید رضا عاملی،شاهو صبار و مهدی رنجبر رمضانی از سوی انتشارات سمت به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش همشهری آنلاین در این کتاب 226 صفحه‌ای  که به کوشش دکتر سعیدرضا عاملی از سال 84 کارهای پژوهشی‌اش آغاز شده، مباحثی در 7 فصل و یک نتیجه گیری آمده است.

در فصل اول، تاریخچه تلفن همراه و زیرساخت‌های مخابراتی که به ظهور تلفن همراه منجر شد و تحلیل‌های پیرامون سه نسل‌ آن مطرح شده است. همچنین به صورت خلاصه، وضعیت تلفن همراه در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در فصل دوم، کارکردهای تلفن همراه، از قبیل کارکردهای اقتصادی، همچون تجارت همراه یا نقل و انتقال پول از طریق تلفن همراه، کارکردهای سیاسی از قبیل روابط شبکه‌ای و کنترل تبلیغات و همچنین کارکردهای اجتماعی همچون روابط دوستی و عاطفی از طریق تلفن همراه و ارتباطات جایگزین مثل ارتباطات "حاضر با غایب" و "غایب با غایب" به جای ارتباطات حضوری نقد و بررسی شده است.

در فصل سوم دو فرآیند تکاملی "فراگیر شدن" و "شبکه‌ای شدن" در عرصه‌های مخابراتی، رسانه‌های صوتی و تصویری، سازوکارهای رایانه‌ای و صنعت مجازی اینترنت مطرح و بررسی شده اند.

مولفان در فصل چهارم، جایگاه تلفن همراه در ارتباط با موضوع ثبت و فرهنگ مضبوط، همراه با بحث درباره حافظه ماندگار و دوره بندی «ثبت» را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند.

فصل پنجم کتاب به مفاهیم دولت الکترونیک و شهر مجازی در نتیجه ظهور و بروز تلفن همراه اختصاص دارد که در پرتو آن برخی مباحث بازخوانی و بنیانی برای بحث‌های آینده در این زمینه فراهم شده است.

در فصل ششم، ‌دولت تلفن همراه و شهر مجازی آن به عنوان نهادهای جدید حکمرانی دولت و همه جا حاضر با تکیه بر تلفن همراه معرفی شده‌اند.

فصل‌آخر این کتاب به جنبه‌های فرهنگی و هویتی تلفن همراه اختصاص دارد و تلاش شده است که فردگرایی جدید در پرتو تلفن همراه باز تعریف شود و خصیصه‌های آن باتکیه بر مطالعات پیمایشی و کیفی به بحث و تحلیل گذاشته شود.

قسمت پایانی به نتیجه گیری اختصاص یافته و در آن به فرهنگ فوری و تند شدن روند ارتباطی اقتصادی و سیاسی توجه شده است.

به نوشته دکتر سعید رضا عاملی، کتاب یاد شده محصول پژوهشی است که وی طرح کرده و با تصویب گروه ارتباطات دانشگاه تهران و شورای پژوهشی در فروردین 1384 آغاز و در شهریور 1386 به پایان رسید.

کتاب مطالعات تلفن همراه، با عنوان فرعی زندگی در حال حرکت به قیمت 2600 تومان به بازار کتاب عرضه شده است و از معدود کتاب‌های تالیفی در این زمینه به شمار می‌رود.
از ویژگی‌های مهم کتاب تحلیل برخی پرسش‌نامه‌هایی است که در زمینه کاربردهای تلفن همراه آمده است

کد خبر 66597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز