سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

بابک رضایی*: تحول در موسیقی تلویزیون بی‌شک ریشه در تحول موسیقی در کل کشور دارد.

اینکه مسئولان سازمان صدا و سیما بخواهند به‌عنوان یک نهاد مستقل، تحولی در موسیقی ایجاد کنند بدون آنکه فضای فرهنگی کشور را در نظر بگیرند اساسا تفکر غلطی است. باید سیاست فرهنگی کشور را به سمتی هدایت کرد که آثار فراوان و مؤثری در حوزه موسیقی یا حتی دیگر عرصه‌ها تولید شود.

در چنین شرایطی رسانه ملی هم می‌تواند از برترین‌های عرصه‌های مختلف استفاده کند و آن را به‌طور فراگیر برای عموم مردم جامعه به نمایش بگذارد. به‌نظر می‌رسد تحولی که رئیس سازمان صداوسیما در حوزه موسیقی به آن اشاره کرده وقتی امکانپذیر است که با چنین رویکرد و نگرشی ایجاد شود؛ آنگاه رسانه ملی هم قادر خواهد بود به آن استمرار بیشتر و بهتری بدهد.

به‌هرحال این تحول باید از زیر مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری این وزارتخانه، به‌ویژه دفتر موسیقی که به شکل تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کند، آغاز شود چون مسئولیت نظارت و سیاستگذاری‌ها بر عهده آنهاست.

باید با یک برنامه‌ریزی مدون و طولانی مدت و ایجاد یک نگرش صحیح از سوی مدیران و کارشناسان صاحب‌نظر و مجرب و با استفاده از توانایی نهادهای صنفی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند نسبت به اجرای این برنامه‌ریزی‌ها اقدام شود.

نهادهایی چون خانه موسیقی، انجمن موسیقی و سازمان‌هایی از این دست که در کنار دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، توانایی دارند تا فضایی ایجاد کنند که بواسطه آن، موسیقی به سمت صحیحی هدایت شود تا بتوان به آثار فاخردست یافت. در چنین حالتی آن قدرتولیدات فاخر در حوزه موسیقی خواهیم داشت که رادیو و تلویزیون هم بتوانند از آن بهرمند شوند.

در این مسیر توجه به زیر ساخت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های آزاد و هنرستان‌های موسیقی بسیار حائز اهمیت است و قطعاً این پشتوانه‌هاست که می‌تواند در دراز مدت فضای موسیقی را به سمت تولید آثار فاخر وجدی پیش ببرد.از این‌رو جهت‌گیری ارشاد و رسانه ملی باید همسو باشد.

اگر زیر مجموعه‌های این 2 سازمان ارتباطشان را با یکدیگر بیشتر کنند، شاهد تولیدات خوب و فاخری خواهیم بود که هم وزارت فرهنگ و ارشاد در پی آن است و هم موجب تحول موسیقی در رسانه ملی می‌شود.

* مدیرعامل انجمن موسیقی ایران

کد خبر 66403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز