همشهری آنلاین: نصرالله ناصح پور ردیف دان و آوازخوان صاحب نام ایرانی به دعوت دانشکده موسیقی دانشگاه "مارتین لوتر" درباره موسیقی آوازی ایران سخنرانی می‌کندִ

به گزارش همشهری آنلاین این سخنرانی که عنوان تلفیق شعر و موسیقی را بر خود دارد، هفت نوامبر 2006 (16 آبان) در این دانشکده ایراد خواهد شد و پس از سخنرانی نیز ناصح‌پور به پرسش و پاسخ درباره موسیقی ایرانی با حاضران خواهد پرداخت.

نصرالله ناصح پور در سال 1319 در اردبیل به دنیا آمد و از همان دوران کودکی، در خانواده یی موسیقی شناس پرورش یافت. در آن زمان، موسیقی سنتی و منطقه یی پربار و عمیق آذربایجان،در حیطه فرادهی و فراگیری تعداد انگشت شماری از اساتید فن بود و نغمه و ندای جدی موسیقی طنین چشم گیر داشت و در نتیجه،رشد و اشاعه موسیقی محلی،رواج موسیقی مبتذل را غیر ممکن می کرد.

نصرالله ناصح پور،با عزیمت به تهران، بیشتر اوقات خود رامصروف فراگیری موسیقی سنتی ایران کرد و پس از آشنایی با استاد محمود کریمی، به هنرستان آزاد موسیقی ملی راه یافت و مشغول تحصیل شد. در آنجا، آشنایی با مطالب و نکته های شفاهی در کلاس درس استاد علی اکبرشهنازی، این امکان را ایجاد کرد که در محفل هنری استادامیر قاسمی نیز با روح و حس ساز استاد سعید هرمزی و دیگر استادان حاضردرهنرستان آشنا شود.

پس از تشکیل کلاس های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، از راهنمایی ها و آموزش و توصیه های ارزنده استاد نورعلی برومند بهره مند شد. وی ازجلسات شناخت موسیقی و کلام و تلفیق شعر و موسیقی نیز، بهره‌های فراوان جست و سپس جهت فراگیری ردیف عالی موسیقی سنتی و آموزش تصنیف و ضرب آهنگ مربوط به آن،به محضر استاد عبدالله‌دوامی راه یافت و طی سال های انزوای استاد بزرگوار، از گنجینه ارزشمند معلومات ایشان سود بسیار برد.

ناصح پور،سال‌هاست که در کنسرت‌های متعدد شرکت نموده و همچنین شاگردان بسیاری را تحت تعلیم شیوه و روش مخصوص خود قرار داده و خوانندگان قابل اعتنایی به بار آورده است. وی دو دوره در هیات مدیره خانه موسیقی نیز فعال بود و یک بار ریاست هیات مدیره این نهاد اجتماعی را برعهده داشت.
 

کد خبر 6639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز