همشهری آنلاین: نخستین اجلاس سه جانبه همکاری‌های مشترک گازی قطر روسیه و ایران 30 مهر در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، در این اجلاس که با حضور غلامحسین نوذری وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران ،عبدالله العطیه، وزیر انرژی قطر و الکسی میلر رئیس هیئت مدیره شرکت گازپروم روسیه برگزار می شود، موضوع توسعه همکاری های مشترک سه کشور در زمینه گاز بررسی خواهد شد.

روسیه با در اختیار داشتن بیش از 26 درصد ذخایر اثبات شده گاز دنیا بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان بهشمار می رود. جمهوری اسلامی ایران با بیش از 16 درصد ذخایر گاز جهان در رتبه دوم و قطر با حدود 14 درصد ذخایر اثبات شده در رتبه سوم بزرگترین دارندگان ذخایر گاز جهان قرار دارند.

در عین حال روسیه، انگلیس، ایران و ژاپن دارای بیشترین آمار مصرف گاز جهانی پس از آمریکا هستند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال 2001 با حضور 15 کشور گازی دنیا از جمله روسیه، ایران، قطر و الجزایر در تهران بوجود آمد و هر سال نیز یک نشست در سطح وزیران برگزار می کند. مجمع کشورهای صادر کننده گاز با هدف هم فکری در مورد جایگاه واقعی گاز و مسائل مشترک اعضا با ابتکار جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

موضوع انسجام بیشتر کشورهای دارنده ذخایر گاز در قالب مجمع کشورهای صادرکننده گاز سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری و در دیدار ایگور ایوانف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه مطرح شد که با استقبال مقام های روسی مواجه و قرار شد تا اجلاس وزیران کشورهای صادرکننده گاز پاییز امسال در مسکو برگزار شود. 

کد خبر 66289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز