یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

آراویند آدیگا نویسنده و روزنامه‌نگار هندی جایزه 50هزار دلاری بوکر 2008 را از آن خود کرد.

این نویسنده که با رمان «ببر سفید» توانست 6رقیب خود را در مرحله نهایی جایزه ادبی بوکر کنار بزند جزو جوان‌ترین نویسندگانی است که موفق به دریافت این جایزه ادبی معتبر در سطح جهانی شده است. به گفته رای داوران این جایزه به نقل از روزنامه گاردین، 6 اثر راه یافته به بخش نهایی جایزه بوکر بسیار نزدیک به هم بوده و کار داوری را برای گروه داوران این جایزه با مشکل روبه‌رو کرده بود.

با این وجود هیات داوران بوکر 2008، با بررسی و تامل روی آثار رسیده و بررسی کیفیت و سبک و سیاق آنها« ببر سفید» آدیگا را به‌عنوان برنده نهایی انتخاب و معرفی کرده‌اند.این جایزه در حالی به این نویسنده جوان هندی اهدا شده که مردم کشور هندوستان چندان با این کتاب و داستان آن ارتباط مناسبی برقرار نکرده‌‌اند.

داستان «ببر سفید» در حقیقت با پرده برداشتن از برخی حوادث و شرایط خاص حاکم بر زندگی مردم هند، زاویه‌هایی از زندگی این افراد را به معرض نمایش گذاشته است که گویا چندان باب میل هندی‌ها نبوده و نیست.آدیگای 33 ساله که به‌عنوان چهارمین نویسنده هندی موفق به دریافت جایزه‌ای معتبر و جهانی شده است، بازخورد کتابش را در جامعه ادبی و غیرادبی هندوستان مثبت ارزیابی نمی‌کند.

به گفته وی مردم هند با همه فقر و مشکلات اقتصادی فراوانی که پیش‌رویشان است حاضر به روبه‌رو شدن با این واقعیت تلخ نیستند و نوشته‌های او را جعلی و زایده تخیلات سرکش نویسنده می‌دانند و به نوعی کتاب او را مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرارداده‌اند.آراویند آدیگا در رمان خود زندگی مرد جوانی  را به تصویر می‌کشد که در روستایی محروم زندگی می‌کند و به واسطه شغل رانندگی که به دست می‌آورد  روابط وسیعی را با شخصیت‌‌های هندی و داد و ستدهای اقتصادی و تجاری آنها پیدا می‌کند.

کد خبر 66160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز