مدرس دانشگاه شهید بهشتی درباره‌ جعل نام خلیج فارس در سالنامه‌ 2008 میلادی سازمان جهانی جهانگردی، بیان کرد:

یکی از دلایلی که سبب می‌شود، چنین اتفاق‌هایی درباره‌ کشور ما رخ دهند، ضعف مدیریت ملی ماست که اجازه‌ می‌دهد، سازمان‌هایی که از طریق حق عضویت‌ها اداره می‌شوند، حقمان را ضایع کنند.

حسین باهر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: تمام سازمان‌های بین‌المللی از ما و دیگر کشورها حق عضویت می‌گیرند، بنابراین باید تابع هنجار و نرم‌های بین‌المللی باشند، نه سیاست‌های بین‌المللی؛ اما برخی از آنها در این‌باره نمک‌نشناسی می‌کنند و کارهایی را انجام می‌دهند که در سطح بین‌المللی مقبول نیستند.

وی گفت: دلیل دیگر نیز پرداخت‌هایی است که کشورهای عربی برای به‌وجود آوردن مسائلی، به سازمان‌ها می‌دهند.

بنابراین دیپلماسی ما باید مراقب همه جوانب و سیاست‌بازی‌ها باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مهم‌ترین کار در این زمینه، انجام فعالیت‌های فرهنگی و تقویت اقتدار حاکمیت ملی است تا افراد سود‌جو اجازه پیدا نکنند، به مصلحت خودشان یا براساس مبالغی که به آنها پرداخت می‌شود، اینگونه با اعتبار جهانی کشورها برخورد کنند و آنها را به بازی بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته نیز اهانت‌هایی به ارزش‌های ایران و اسلام شده‌است؛ اما وقتی با قاطعیت با آنها برخورد کردیم، سازمان ملل و یونسکو نیز پذیرفتند که آنها را محکوم کنند.

برای مثال، اکنون هیچ‌کس از سلمان رشدی یا اهانت‌های او به اسلام حمایت نمی‌کند.

باهر افزود: این موارد به ضعف نمایندگان کشور ما در مجامع بین‌المللی نیز مربوط می‌شوند؛ برای مثال، سال پیش من در جلسه‌ای در کشور پاکستان بودم و یک بحث جدی درباره‌ ترک یا ایرانی بودن مولانا به‌وجود آمد و من از دفتر نمایندگی ایران خواستم که دست کم در جلسه‌ حضور پیدا کنند؛ اما آنها حتی این زحمت را به‌خود ندادند که در جلسه‌ حضور یابند و ببینند که چه می‌گذرد.

مدرس دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: ایران کشوری مقتدر و شایسته است و ما باید حقمان را در حد شایستگی‌مان در مجامع بین‌ا‌لمللی دریافت کنیم.

شایان ذکر است که دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی در نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار تأسف خود را نسبت به جعل نام خلیج فارس در سالنامه‌ 2008 اعلام و از یادآوری این سازمان برای به کار بردن نام واقعی این منطقه تشکر کرده است

کد خبر 66110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز