شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان توسعه تجارت، صادرات را بهترین راه توسعه کشورهای جهان دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مهدی غضنفری در دومین همایش خدمات بانکی و صادرات در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با تاکید بر توجه به نقش صادرات در توسعه اقتصادی کشور افزود: هدف توسعه صادرات هیچ گاه مورد چالش واقع نشده است و همه دولت‌ها بر اهمیت و توسعه صادرات اتفاق نظر داشته‌اند.

وی با اشاره به پشتیبانی و حمایت نظام بانکی از صادرکنندگان در کشورهای پیشرفته گفت: جایگاه نظام بانکی در پشتیبانی از بازرگانی خارجی و انتظارات بازرگانان از این نظام باید مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به بحث تحریم‌ها افزود: یکی از کارهای کشورهای غربی این است که حمایت‌های بانکی و بیمه‌ای را از صادرکننده‌هایشان برداشته‌اند و این درس برای ماست تا از صادرکنندگان کشورمان حمایت کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: امروزه حجم بالایی از نقدینگی کشورها در توسعه صادرات مصرف می‌شود و همچنین بانک‌هایی شکل گرفته‌اند که صادرات و واردات را از طریق ارائه اطلاعات تجاری، تامین طرح‌های مالی، ارائه نرخ سود ترجیحی و انواع بیمه نامه‌ها حمایت می‌کنند.

غضنفری افزود: یکی از مشکلات ما این است که برخی مشتریان اطلاع کافی از خدمات بانک‌ها ندارند.

وی با اشاره به گزارش بانک جهانی درباره سهولت کسب و کار در ایران گفت: هرچند این گزارش براساس اطلاعات رسمی و موثق نیست و نمی‌توان براطلاعات آن صحه گذاشت اما کشورهای دیگر این اطلاعات را مشاهده می‌کنند و براساس آن با ما کار می‌کنند و آثار این گزارش را نمی‌توان منکر شد.

او افزود: براساس این گزارش از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ رتبه سهولت کسب وکار ایران از ۱۰۸ تا ۱۴۲ گزارش شده است.

غضنفری گفت: در این گزارش درباره چگونگی عملکرد نظام بانکی در خصوص صادرات صدور اسناد اعتباری آمده است: زمان لازم برای دریافت اسناد اعتباری برای صادرات ۵ روز و برای واردات ۱۴ روز است.

وی افزود: خوشبختانه در برنامه چهارم و قانون بودجه توجه خوبی برای ارائه خدمات نظام بانکی به صادرات شده است و به نظر من یکی از هویت‌های همایش امروز ارائه گزارشی از عملکرد بانک‌ها برای ارائه خدمت به توسعه صادرات است و اینکه در این امر چه میزان موفق بوده‌اند و چه میزان از برنامه‌های خود را اجرایی کرده‌اند.

غضنفری گفت:‌ عده‌ای از نرخ سود تسهیلات شکایت دارند و همچنین آشنایی صادرکنندگان نیز برای استفاده از خدمات بانکی توسعه صادرات کم است و اینکه مدام باید اعتبارسنجی بشویم نیز نوعی مشکل است.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: تصمیمات خوبی در حوزه سود تسهیلات کارمزد بخشی از خدمات صندوق ضمانت و پوشش نوسانات نرخ ارز گرفته شده است که امیدواریم بتوانیم آنها را اجرایی کنیم.

غضنفری گفت: طرح ملی اعتبار سنجی متمرکز را نیز ارائه کرده‌ایم که نتایج آن را اعلام خواهد شد.

وی نوسانات نرخ ارز را یکی از نگرانی‌های اصلی تولیدکنندگان کالا و فروشندگان در خارج از کشور و همچنین صادر کننده‌ها دانست.

کد خبر 66066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز