چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

چندی پیش رئیس انجمن علمی‌ دیابت ایران نسبت به عوارض ناشی از استفاده از نوارهای تقلبی و تاریخ ‌مصرف گذشته کنترل قند خون هشدار داد.

 دکتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با مهر ضمن تأیید نوارهای تقلبی و تاریخ‌مصرف گذشته کنترل قند خون در بازار تصریح کرد: پزشکان براساس آزمایش‌هایی که یک فرد دیابتی در منزل انجام می‌دهد، درخصوص وضعیت بیماری او نظر می‌دهند و اگر این موضوع با دقت نظر لازم همراه نباشد می‌تواند تبعات ناگواری به‌دنبال داشته باشد.

دکتر علیرضا مسائلی، مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیز با اشاره به عواقب ناگوار استفاده از تجهیزات پزشکی تقلبی قاچاق در روند سلامت و درمان بیماران بر لزوم نصب برچسب اطمینان کالا (هولوگرام) روی تجهیزات مورد استفاده در بخش‌های درمانی تاکید کرد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تجهیزات مورد تأیید این وزارتخانه همگی دارای برچسب اطمینان کالا (هولوگرام) خواهند شد، ابراز کرد: تجهیزات خارجی مورد تأیید از مبدا ورود به کشور و تجهیزات داخلی در بدو تولید برچسب اطمینان کالا دریافت می‌کنند.

با این وصف، آنچه امروز در بازار این محصولات در حال اتفاق افتادن است نشان می‌دهد نصب هولوگرام، نداشتن پکیج و بسته‌بندی مطمئن و غیرقابل نفوذ، تاریخ مصرف منقضی شده، قوطی‌های باز و فاقد برچسب، ارائه توجیهات غیرعلمی درخصوص ‌اهمیت ندادن به تاریخ مصرف و عدم‌اهمیت به نظارت وزارت بهداشت بر نوارهای دارای هولوگرام از سوی برخی فروشندگان، مشخص نبودن بودن شرکت واردکننده محصولات، به‌عنوان نمونه‌هایی از تقلب در بازاری که برخی سودجویان در آن می‌خواهند سلامت مردم را با سودپرستی خود به خطر بیندازند، روز به روز رواج بیشتر می‌یابد.

با گذشت چند ماه از هشدار رئیس انجمن علمی‌دیابت و با وجود تلاش‌های وزارت بهداشت، همچنان شاهد وجود نوارهای تقلبی دیابتی در بازار ایران هستیم.

اهمیت این هشدار زمانی جدی می‌شود که بدانیم زندگی بیماران دیابتی به کنترل دقیق قند خون وابسته است.

باید اذعان کرد مردم به واسطه اهمیتی که خود برای سلامت، تندرستی و استمرار صحیح دوره کنترل و درمان خویش قائل هستند، نباید به سوی فراورده‌هایی که به‌صورت قاچاق و بدون نظارت وزارت بهداشت وارد کشور می‌شود  یا با قیمت‌های غیرمعمول و به‌صورت محصولات تقلبی عرضه می‌شوند، بروند و هنگام تهیه این محصولات باید به برچسب فارسی آنها که دربردارنده نام شرکت تولید‌کننده و وارد‌کننده و شماره مجوز وزارت بهداشت و هولوگرام شرکت معتبر مربوطه است، دقت کنند تا ابهامات موجود کاملا از بین برود و افراد با اطمینان از اینکه یک محصول به تأیید وزارت بهداشت رسیده است، بتوانند بدون هرگونه نگرانی آن را مصرف کنند.

علاوه بر برخورد قضائی با فروشندگان این‌ محصولات و برنامه‌ریزی جهت هولوگرام دار نمودن کلیه محصولات مجاز در این حوزه، یکی دیگر از راهکارهای پیش‌رو را می‌توان حمایت سازمان‌های بیمه‌گر دانست.

درواقع با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر از طریق پشتیبانی مالی از بیماران دیابتی و رفع دغدغه هزینه‌های کمر شکن کنترل دیابت، می‌توان دامنه فعالیت سودجویان و متقلبانی که با فروش نوارهای سنجش قند خون تقلبی، فرهنگ سلامت جامعه و نظام تامین بهداشت کشور را دچار اخلال می‌کنند، محدود کرد. به‌عبارت دیگر سازمان‌های بیمه‌گر را باید یکی از ارگان‌های مؤثر بر محدودیت فروش نوارهای تقلبی دیابت دانست.


چندی پیش دکتر داریوش جلیلی، رئیس انجمن دیابت کرج نیز ضمن بیان این مطلب که تامین هزینه‌های درمانی بیماری دیابت بالغ بر40 الی 50هزار تومان برای هر بیمار در ماه است، به ایسنا گفت: اگر سازمان‌های بیمه‌گر نوارهای قند خون را جزء تعهدات خود بپذیرند تا حدودی بیماران از بار سنگین هزینه‌های این بیماری که غالبا مصرف دارو، آزمایش، مراجعه به پزشک و تست می‌شود، خلاصی می‌یابند.

کنترل دیابت نیاز به یک عزم ملی دارد و علاوه بر همت و تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پزشکان و متخصصان جامعه، به همکاری تمام نهادها و ارگان‌های مسئول در این زمینه نیاز دارد.

رسانه‌های‌ گروهی با اطلاع‌رسانی مؤثر و آموزش، دولت با حمایت از ارتقای سلامت در جامعه و محوریت دادن به آن و نیز اقداماتی نظیر تامین فضای لازم برای ورزش و ارتقای سواد تغذیه‌ای جامعه، وزارت رفاه با تامین اعتبار برای بیمه‌ها، سازمان‌های بیمه‌گر با تحت پوشش قرار دادن بیماران دیابتی و تامین هزینه‌های کنترل قند خون، مجلس با پیگیری مصوبه اختصاص 60درصد عوارض تولید نوشابه‌ها به بیماران دیابتی و نیروی انتظامی با پیگیری موضوع نوارهای تقلبی و قاچاق باید در این راه تلاش نمایند.

سعید اویس

کد خبر 65933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز