دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: اعمال شیوه‌های مختلف برای حمایت از صادرات موضوعی است که در کشورهای مختلف مورد توجه سیاستگذاران تجارت خارجی قرار دارد.

بر این اساس دست‌اندر‌کاران صادرات کشورمان نیز با در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی تلاش کرده‌اند تا اهداف پیش‌بینی شده برای رشد صادرات غیرنفتی کشور را محقق ساخته و زمینه دستیابی به جهش صادراتی را فراهم کنند.پرداخت جوایز صادراتی یکی از ابزارهای تحقق این هدف است که از سال‌های گذشته در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است. با این وجود به گفته بیشتر صادرکنندگان میزان و چگونگی تخصیص این جوایز موجب شده است تا این سیاست حمایتی صادراتی، کارکرد واقعی خود را از دست دهد چرا که معضل معوقه حتی به اعمال این شیوه حمایتی نیز سرایت پیدا کرده است.

تخصیص ناکارآمد جوایز صادراتی موجب شده است تا با گذشت چند سال و تاخیر در پرداخت این جوایز، بسیاری از صادر‌کنندگانی که برای تامین نقدینگی با موانع بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، عملا اتکای چندانی به این جوایز نداشته باشند. از سوی دیگر بسیاری از وعده‌های دست‌اندرکاران برای پرداخت به‌موقع و جوایز جدید یا رفع مشکل پرداخت جوایز صادراتی معوقه محقق نشده است. مشکلات تامین منابع مالی پرداخت این جوایز موضوعی است که بارها در توجیه تاخیر در پرداخت جوایز معوقه صادراتی از سوی مسئولان مطرح شده و شاید بر همین اساس از چندی پیش بحث پرداخت سهام به جای جوایز معوقه صادراتی مطرح شده است.

گرچه بسیاری از صادر‌کنندگان بارها از ناکارآمدی پرداخت سهام به جای جوایز صادراتی در تامین اهداف مد نظر این سیاست حمایتی انتقاد کرده‌اند اما سیاستگذاران صادرات غیرنفتی این شیوه را به‌عنوان روشی برای پایان دادن به جوایز معوقه صادراتی همچنان اعمال می‌کنند. با این وجود هنوز معضل جوایز صادراتی معوقه سال 85 مرتفع نشده است؛ موضوعی که ناصر نبی‌پور،مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران با اشاره به آن به ایسنا می‌گوید: هنوز جایزه صادراتی سال 85 ارائه نشده است.

کد خبر 65632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز