همشهری آنلاین: عملیات اجرایی بخش ارمنی خط لوله انتقال گاز ایران به ارمنستان به‌طور کامل انجام شده و صادرات گاز به این کشور از 22 مهر امکان‌پذیر خواهد بود.

رسول سلمانی، سرپرست مدیریت مهندسی و رییس نظارت بر عملیات صادرات گاز شرکت ملی صادرات گاز ایران، گفت: کار ساخت خط لوله انجام شده و برای تکمیل و آماده‌سازی آن نیازی به کمک بیشتر ازسوی ایران وجود ندارد.

به گزارش ایسنا براساس استانداردهای بین‌المللی، زمانی که عملیات ساخت خط لوله دارای پیشرفت فیزیکی حدود 95 تا 96 درصد باشد، امکان تزریق گاز به آن وجود دارد و در این راستا کارهایی مانند محوطه‌سازی و رنگ‌کاری می‌تواند به دنبال تزریق نیز انجام شود.

به گفته سلمانی هم‌اکنون برخی کارهای تکمیل مدارک و سندسازی‌ها باقی مانده که مانعی برای تحویل گاز ایران محسوب نمی‌شود و پیمانکار ساخت خط لوله طرف ارمنستان وعده داده که تا پایان هفته جاری آن‌ها را نهایی کند.

سلمانی با تاکید بر این‌که دریافت برق از ارمنستان نیز از ابتدای اکتبر ( 13 مهر) جریان پیدا کرده است، توضیح داد: ازآنجا که بخشی از برق به شرکت ملی صادرات گاز ایران و بخشی به شرکت توانیر تحویل داده می‌شود، درحال تهیه رژیم دریافت برق و مشخص کردن میزان و نحوه دریافت آن در ایران هستیم.

روز گذشته روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران طی نمابری تشریح کرده بود که در دیدار سرپرست شرکت ملی گاز ایران و معاون وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان، دو طرف به بحث و تبادل نظر در مورد زمان شروع تحویل گاز طبیعی و برنامه زمان‌بندی افزایش گاز و مسائل فنی و عملیاتی مربوطه پرداختند.

سیمونیان، معاون وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان، در این دیدار جهت تکمیل و آماده سازی 40 کیلومتر باقی‌مانده از خط لوله انتقال گاز در داخل کشور متبوعش درخواست کمک کرده و اقدام شرکت ملی گاز ایران را خواستار شده بود.

در این زمینه همچنین علی اصغر سهیلی‌پور، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران، به ایسنا گفت: در این دیدار از سوی ایران وعده داده شد که مشکلات موجود در مورد خط لوله ارمنستان به کمک ایران رفع شود. البته کار اجرای خط تمام شده، ولی مشکلاتی دارد که پیمانکار نتوانسته به موقع انجام دهد.

البته وی پیش از این گفته بود که با توجه به شرایط و آمادگی ارمنستان برای اجرای قرارداد صادرات گاز ایران به آن کشور، در زمستان امسال نیز ارمنستان قادر به دریافت گاز ایران نیست.

کد خبر 65160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز