سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

پیرامون تغذیه مناسب و روش‌های صحیح غذا خوردن همواره به این مطلب می‌رسیم که «چه چیزهایی باید بخوریم»

بسیاری از ما به این موضوع واقف هستیم، اما به آن عمل نمی‌کنیم در صورتی که اگر تغذیه صحیح و کامل و در جهت جذب ویتامین‌ها باشد ما را به سمت سلامتی و نشاط هر چه بیشتر سوق می‌دهد. رعایت این موارد به تحکیم اسکلت‌بندی و محکم شدن استخوان‌ها کمک می‌کند و برای سالها بی‌دغدغه می‌توان به زندگی ادامه داد.
یکی از ویتامین‌هایی که به فعل و انفعالات درونی استخوان‌ها کمک می‌کند ویتامینِ D است. ویتامین D به جذب کلسیم و هضم غذا کمک نموده و باعث حرکت کلسیم در جریان خون و سپس استخوان‌ها می‌شود، همچنین به کلیه‌ها نیز کمک می‌کند تا کلسیم اضافی در بدن را با ادرار دفع کنند.
یکی از منابعی که ویتامین D تولید می‌کند نور خورشید است. به منظور بهره‌گیری از این منبع کامل می‌بایست در هفته سه بار به مدت 15-10 دقیقه‌ دست‌ها و صورت را در معرض نور خورشید قرار داد. البته برای جلوگیری از سرطان پوست قبل از این عمل حتماً باید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کرد. از دیگر منابع مغذی ویتامین D زرده تخم‌مرغ، ماهی و جگر است. این ویتامین را اغلب به شیر و مارگارین نیز اضافه می‌کنند.
متأسفانه با بالا رفتن سن، توانایی بدن در تولید ویتامین D کاهش می‌یابد. به علاوه عملکرد کلیه‌ها نیز مختل شده و قدرت جذب ویتامین D‌ نیز کاهش می‌یابد به همین دلیل پیشنهاد می‌شود افرادی که بالای 60 سال دارند حتماً از ویتامین D مصنوعی استفاده کنند.(قرص‌های حاوی این ویتامین)
منابع مهم تغذیه استخوان‌ها
منیزیم: به حد وفور در گیاهان دریایی، حبوبات، سویا، غلات، برنج و مغزها یافت می‌شود.
فسفر: زرده تخم‌مرغ، گوشت طیور، ماهی، حبوبات، غلات و مغزها.
پتاسیم: شیر، ماست، گوشت، ماهی، طیور و مخصوصاً مقادیر سرشاری در میوه‌ها و سبزیجات مانند پرتقال، موز و سیب‌زمینی وجود دارد.
  سبزیجات، میوه‌ها و مرکبات مخصوصاً توت فرنگی، انبه، طالبی، فلفل سبز و قرمز و کلم بروکلی.
روی: غذاهای دریایی، گوشت، تخم‌مرغ، مغزها، غلات و جوانه یونجه.

ISL Consulting co

کد خبر 6512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز