همشهری‌آنلاین: یک کارشناس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بسیاری از کشورها تنها به تازگی برای میزان ماده صنعتی ملامین موجود در مواد غذایی حد تعیین کرده‌اند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه پیتر امبارک، کارشناس ایمنی غذایی در این باره می‌گوید این امر به خاطر آن است که ملامین پیش از آنکه رسوایی لبنیات آلوده در چین افشا شود، به عنوان ماده‌ای که ممکن است در غذاها یافت شود، شمرده نمی‌شد.

امبارک گفت: "تا جایی که من می‌دانم، اتحادیه اروپا، هنک‌کنگ و نیوزیلند تنها در چند هفته اخیر حد مجاز  2.5 میلی‌گرم ملامین به ازای هر کیلوگرم مواد غذایی را در میزان پایین‌تر یک میلی‌گرم ملامین به ازای هر کیلوگرم برای مواد غذایی خورده شده بوسیله کودکان تثبیت کرده‌اند.

او افزود : "ملامین جایی در زنجیره‌ غذایی ندارد و بنابراین هیچ استانداردی برای آن در سطح جهانی برای آن تعیین نشده است."

او گفت: "میلیاردها فراورده‌ شیمیایی وجود دارند که به طور عادی اصولا نباید در غذا یافت شوند- بنابراین تعیین حدی برای میزان همه مواد شیمیایی در غذاها ناممکن است. این امر در مورد ملامین هم مصداق دارد."

 به گفته امبارک استانداردها تنها برای مواد شیمیایی و عناصری تعیین می‌شوند که مشخص است که در حین فرایند تولید مواد غذایی ممکن است وارد آنها شوند، مانند آفت‌کش‌ها.

 ملامین، علاوه بر آلودگی داخلی، ممکن است به مقدار ناچیز به علت آلودگی اتفاقی در هنگام بسته‌بندی ماده غذایی از طریق تماس با سطوح در حین فرایند تولید، وارد مواد غذایی شود.

 امبارک می‌افزاید برخی از کودهای شیمیایی، که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیز حاوی ملامین هستند که در نتیجه ممکن است به مقدار بسیار کمی وارد مواد غذایی شود.

 با این حال ملامین در این مقادیر کم خطری برای سلامتی به حساب نمی‌‌آید.

 امبارک می‌گوید: "ملامین در مقادیر کم سمیت نسبتا کمی دارد، بدن بدون عارضه‌ای آن را دفع می‌کند."

 اما در چین تا به حال دست کم چهار کودک به علت آلودگی شیرخشک با ملامین مرده‌اند و 53000 نفر بیمار شده‌اند، و مقامات دولتی در سراسر جهان وادار شده‌اند به آزمایش فراورده‌های غذایی حاوی شیر خشک چینی دست بزنند.

مقامات در هنگ‌کنگ و تایوان فراورده‌هایی غذایی را که در آنها ملامین یافت شده است، ممنوع کرده‌اند.

کد خبر 65009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز