دوشنبه ۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

تراز تولید گاز نسبت به مصرف در کشور منفی است و احتمال قطع گاز در زمستان وجود دارد.

وزیرنفت در کمیسیون انرژی گزارشی از وضع تامین سوخت زمستان ارائه کرد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در زمینه قطع گاز در زمستان هشدار داد.  با سید علی ادیانی، سخنگوی کمیسیون انرژی گفت‌وگو کرده‌ایم.

در جلسه وزیرنفت با اعضای کمیسیون انرژی چه مسائلی مطرح شد؟

وزیر‌نفت به همراه معاونان این وزارتخانه آخرین گزارش تامین سوخت زمستانی و بودجه لازم برای واردات سوخت را ارائه کرد. براساس گزارش ارائه شده برای واردات، وزارت نفت با کمبود بودجه مواجه است.

این میزان کسری به اعتقاد مسئولان وزارت نفت معادل 5/6 تا 7میلیارد دلار برآورد شده است.

برای تامین این کسری و کمبود بودجه در نیمه دوم سال، وزارت نفت برنامه‌ریزی کرده است و در کمیسیون مطرح شد که این کسری بودجه باید با اتفاق نظر و همکاری مجلس برای واردات و تامین سوخت مردم که ضروری است با ارائه لایحه‌ای تامین شود.

البته در مورد میزان بودجه بحث‌هایی وجود دارد که با توجه به قیمت سوخت باید اقدام شود ولی یک راه دیگر نیز مطرح شده که تامین بودجه از جابه‌جایی ردیف بودجه‌های سال 87 است.

به گفته مقامات دولت، حدود 45 درصد بودجه طرح‌های عمرانی جذب نشده است و یک راه حل این است که با جابه‌جایی این بودجه، بخشی از کسری بودجه برای واردات سوخت کشور تامین شود.

وضعیت تولید و مصرف گاز در زمستان پیش‌رو چگونه برنامه‌ریزی شده است؟

مشکلات سال قبل به‌طور عمده ناشی از شدت و وسعت سرما بود که در زمان طولانی ادامه داشت.

در سال‌جاری براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی شدت سرما مانند سال قبل نیست البته این پیش‌بینی است و باید منتظر فرارسیدن زمستان بود.

اما گزارش ارائه شده نشان از بهبود اوضاع نسبت به سال قبل است ولی هیچ تضمینی در مورد قطع‌نشدن گاز وجود ندارد.

تراز تولید به‌دلیل رشد شتابان مصرف منفی است و این شرایط حتی اگر صادرات گاز ترکمنستان به کشورمان نیز با مشکلی مواجه نشود، می‌تواند به قطع گاز منجر‌شود.

در مورد راه‌اندازی طرح‌هایی که در پارس‌جنوبی با تاخیر راه‌اندازی شده و قرار است راه‌اندازی شود، گزارشی ارائه شد؟

بله مرحله9 در پارس‌جنوبی قطعا به بهره برداری رسیده و مسئولان وزارت نفت با وجود مشکلاتی که دارند قول داده‌اند که مرحله10 نیز به هر‌ترتیب که شده امسال با سرعت راه‌اندازی شود.

این 2 مرحله هریک 25 میلیون متر‌مکعب و در مجموع 50 میلیون متر‌مکعب به تولید گاز کشور خواهند افزود.

آیا در مورد مدیریت مصرف و راه‌حل‌های آن و برنامه‌هایی که باید اجرایی شود، برنامه‌ای وجود دارد؟

تا زمانی که در کشور یک طرح جامع و راهبردی برای انرژی ارائه نشود، این مشکل حل نمی‌شود. کمیسیون انرژی برای تهیه طرح جامع انرژی درحال برنامه‌ریزی جدی است.

در این طرح باید همه عوامل از تولید، مصرف و بهره‌برداری از منابع انرژی کشور بررسی و برای هربخش برنامه‌ریزی شود.

در حال حاضر کمیته‌هایی در کمیسیون انرژی تشکیل شده است و با تعامل با مراکز مختلف از جمله دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دیگر مراکز علمی و پژوهشی تخصصی این امر در حال پیگیری است.

کد خبر 64625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز