گروه اجتماعی- علی اصغر محمدی: آیین گشایش سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، در شرایطی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود

 که دانشگاه‌های کشور سالی سخت و پرمشکل را پیش‌رو دارند. در آیین گشایش سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها، وزرای علوم و بهداشت، رؤسای دانشگاه‌ها و دانشجویان حضور خواهند داشت.

دانشگاه‌های کشور سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز می‌کنند که از یک سو افزایش شهریه در دانشگاه‌های مختلف کشور فشار مضاعفی را بر دانشجویان وارد کرده است و از سوی دیگر طرح پذیرش بومی و قطبی دانشجو که بعد از اعتراض‌های مختلف اکنون قرار شده تنها در مورد دختران دانشجو اجرا شود نیز نویدبخش مشکلات تازه‌ای است که از هم‌اکنون صدای اعتراض دختران و زنان و  مسئولان دانشگاه‌های برتر کشور و اعضای هیأ‌ت علمی دانشگاه‌ها را برانگیخته است.

به فهرست مشکلات دانشگاهی فوق باید ثبت‌نام نکردن برخی از دانشجویان فعال مدنی و برخورد با مدیران مسئول و اعضای تحریریه نشریات دانشجویی و انجمن‌های صنفی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان را نیز افزود.

بازنشستگی پیش از موعد استادان باتجربه و تضعیف بنیه گروه‌های علمی در دانشگاه‌ها نیز از  دیگر مشکلاتی است که دانشگاه‌های کشور را در آستانه سال جدید تحصیلی آبستن نارسایی‌ها و مشکلات بسیاری خواهد کرد.

طرح مجلس برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نمایندگان مجلس با 2 فوریت طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مادر و ممتاز درجه یک کشور، موافقت کردند.

علی کریمی فیروز جایی به همشهری گفت: درصورت تصویب نهایی این طرح، ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌هایی که در کنکور امسال نسبت به سال 86 کاهش داشته‌اند به میزان ظرفیت سال 86 افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: براساس این طرح 2 فوریتی 10 درصد به ظرفیت پذیرش دانشجو در سال 87 در کلیه رشته‌ها علاوه بر آنچه در دفترچه پذیرش دانشجو اعلام شده است، اضافه می‌شود.

به گفته کریمی براساس تبصره دیگری از این طرح به دولت اجازه داده خواهد شد تا بار مالی ناشی از این افزایش ظرفیت را با جابه‌جایی در اعتبارات جاری و تملک دارایی به دانشگاه‌ها تامین کند.

به جرات می‌توان گفت هیچ سالی کنکور، مثل امسال پر حاشیه و جنجالی نبوده است. در کنکور امسال اغلب داوطلبان دارای رتبه‌های برتر به‌دلیل کاهش ظرفیت برخی رشته‌ها و بومی گزینی، در رشته مورد نظر پذیرفته نشدند و این موضوع اعتراض داوطلبان کنکور را برانگیخت.

به‌دنبال اعتراض داوطلبان کنکور، مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم، تصمیم گرفتند در پذیرش داوطلبان  با رتبه زیر 1000 تجدید نظر کنند.

تجدیدنظر برای رتبه‌های زیر1000 نیازمند انتخاب رشته مجدد و افزایش ظرفیت دانشگاه‌های برتر بود. بدین ترتیب همه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، توانستند مجددا انتخاب رشته کنند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در باره ظرفیت و امکانات دانشگاه‌های برتر انتخاب رشته مجدد به همشهری گفت: امکانات این دانشگاه‌ها برای افزایش 10 درصدی ظرفیت پذیرش کافی است ولی باید اعتباری برای این کار در نظر گرفته شود.

علی عباسپور تهرانی فرد تصریح کرد: وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و دانشگاه‌ها باید افزایش لازم را در پذیرش امسال اعمال کنند و حداقل ظرفیت سال 87 را به اندازه ظرفیتی که در سال 86 بوده است، برسانند.

عباسپور معتقد است در کنکور امسال 2 مشکل ایجاد شده است؛ اشکال نخست در ‌اطلاع‌رسانی نامناسب وزارت علوم به داوطلبان و دیگری کاهش ظرفیت برخی رشته‌ها بود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: وزارت بهداشت امسال ظرفیت پذیرش در دکترای عمومی را نسبت به سال گذشته 300 نفر کاهش داده و رشته‌های دندانپزشکی و داروسازی نیز کاهش ظرفیت داشته اند.

اما از طرف دیگر 300 نفر را در ظرفیت رشته‌های پزشکی بین‌المللی کیش و قشم اضافه کرده است.

عباسپور تاکید کرد: اعتبار سال 87 دانشگاه‌ها براساس ظرفیت سال 86 اختصاص یافته است، بنابراین دانشگاه‌ها نباید ظرفیت پذیرش دانشجوی خود را نسبت به سال 86 کاهش می‌دادند.

وی از احتمال کاهش ظرفیت در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم نیز خبر داد.
درصورت تصویب نهایی افزایش ظرفیت ایجاد شده براساس این قانون پذیرش دانشجو صرفا براساس رتبه کشوری داوطلبان در آزمون سراسری 1387 و بدون در نظر گرفتن شرایط بومی و سهمیه‌ای صورت می‌گیرد.

فاطمه آجرلو، عضو کمیسیون آموزش نیز در این باره به مهر گفت: 2 فوریت طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مادر و ممتاز درجه یک در سال 87 با رأی قاطع نمایندگان مجلس مواجه شد و فردا(سه‌شنبه) نیز کلیات این طرح برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس می‌رود.

وی درباره آمادگی وزارت علوم برای اجرای این طرح و اینکه توانایی اجرایی شدن این طرح وجود دارد یا نه گفت: زمانی که این طرح قانون شد الزام اجرایی دارد.

میانگین شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور 350 هزار تومان

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی، میانگین شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی و مؤسسات غیردولتی را اعلام کرد.

رضا عامری در گفت و گو با فارس  ضمن  بیان اینکه امسال شهریه دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی 10 درصد افزایش یافته است، افزود: میانگین شهریه دانشگاه‌های غیردولتی، غیرانتفاعی 350 هزار تومان است.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی شهریه دانشگاه‌ها و مؤسسات غیردولتی و غیرانتفاعی صورت پذیرفته است، گفت: شهریه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی که از لحاظ کیفیت در حد مطلوب‌تری قرار دارند، افزایش داشته و شهریه مؤسسات و مراکز غیرانتفاعی که از لحاظ کیفی سطح پایین‌تری دارند، کاهش یافته یا ثابت مانده است.

کد خبر 64499

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز