اینجا موزه هنرهای معاصر آبادان است. فضای داخل موزه تاریک روشن است.

موزه هنرهای معاصر آبادان

 سیستم تهویه از کار افتاده و هوای گرم و دم آلود، حمام سونا را به خاطر می‌آورد. تابلوها در گوشه و کنار تالار رها شده‌اند. به آرامگاه آثار هنری کشور خوش آمدید!

بیش از ۷۰ اثر هنری شامل تابلوهای نقاشی بزرگان کشور در آستانه نابودی است. در میان این آثار، تابلوهایی از پرویز کلانتری، کاظم چلیپا، مرحوم جعفر روحبخش، حبیب صادقی، دکتر فدوی، دکتر ضرغام، محمود زنگنه و تابلوهایی منسوب به هانیبال الخاص به چشم می‌خورد. ارزش مادی مجموعه آثار موجود در این تالار بیش از چند صد میلیون تومان تخمین زده می‌شود. ارزش معنوی این آثار اما قابل احصا نیست.

موزه‌  هنرهای معاصر آبادان آذر ماه ۱۳۸۲ با ابتکار خسرو نشان، مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد خوزستان، در یک مجموعه فرهنگی تفریحی موسوم به پارک بازسازی افتتاح شد. تجهیز و مدیریت این موزه را مؤسسه هنرهای تجسمی کشور وابسته به موزه هنرهای معاصر تهران برعهده داشت. مجموعه آثار موجود در این موزه را نیز همین مؤسسه خریداری کرد، یک کارشناس هنری و یک کارمند اداری- مالی در این موزه مشغول به‌کار شدند و چندین برنامه هنری ازجمله نمایش آثار هنرمندان کشوری و استانی به اجرا در آمد. با رفتن دکتر خسرو نشان از ارشاد خوزستان، آرام آرام اجرای برنامه‌های فرهنگی در موزه هنرهای معاصر کمتر شد. پس از ۲ سال مؤسسه هنرهای تجسمی کشور، مدیریت این موزه را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان سپرد. دوران افول موزه هم از همین زمان آغاز شد. اواخر سال ۱۳۸۶ موزه به‌مدت ۲ هفته تعطیل و در محل آن، نمایشگاه مبلمان برگزار شد.

مسئولان ارشاد آبادان در برابر انتقادات رسانه‌ها ابراز داشتند که از درآمد حاصله برای تجهیز موزه استفاده خواهند کرد، اما پس از اتمام نمایشگاه مبل، این موزه دیگر گشایش نیافت و تابلوهای ارزشمند اساتید نقاشی کشور در گوشه و کنار تالار موزه رها شدند. اتفاق بد اما از کار افتادن دستگاه تهویه و خنک‌کننده موزه در تابستان گرم آبادان بود. اکنون چند ماه از این ماجرا می‌گذارد اما هنوز هیچ اقدامی برای نجات تابلوها صورت نگرفته است. مدیریت ارشاد آبادان تاکنون در برابر اظهار نگرانی علاقه‌مندان واکنش مناسبی نشان نداده و حتی به وعده خود برای انتقال موقت آثار به مکانی مناسب جامه عمل نپوشانده است. از سوی دیگر روایت‌های مختلفی در مورد تعداد تابلوهای موجود در این موزه شنیده می‌شود.

مسئولان ارشاد آبادان تعداد آثار را در حدود ۷۰ یا ۸۰ تابلو اعلام می‌کنند؛ این در حالی است که برخی مطلعین تعداد تابلوهای موزه را بیش از ۱۰۰ اثر می‌دانند. واقعیت این است که مدیر ارشاد آبادان از تعداد صحیح آثار مطلع نیست. فهرست اموال در فایل بایگانی یکی از کارمندان  است که  ظاهرا در مرخصی است. جابه‌جایی‌های صورت گرفته آثار موزه نیز باعث تخریب برخی آثار شده است. از آن جمله تابلوی کاشی‌کاری تحت‌عنوان «سیر و سلوک بر لعاب کاشی» اثر استاد کلانتری که چندین قطعه از کاشی‌های آن از جا درآمده و مفقود شده است. گرما و رطوبت بسیار بالا هم تأثیر نامطلوب خود را بر تابلوها برجا گذاشته و این آثار در حال تخریب هستند. اینجا آرامگاه آثار هنری کشور است!

کد خبر 64469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز