یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهوری شوروی سابق در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت دولت آمریکا صدمات زیادی به روابط بین المللی وارد آوره است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از خبرگزاری تاس از مسکو به اعتقاد گورباچف درگیری‌های اخیر در اوستیای جنوبی برای سیاست آمریکا در قفقاز یک شکست است.

پاسخ وی به این پرسش که آیا باید به بیانیه اخیر کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در مورد تهاجم روسیه به خاک گرجستان توجه کرد مثبت بود. وی گفت دوره دولت فعلی آمریکا رو به پایان است اما این دولت هنوز بر امور نفوذ دارد.

گورباچف گفت سخنان تند رایس تلاش دولت فعلی آمریکا برای نشان دادن خود به عنوان مدافع منافع جهانی و جلب حمایت است.

گورباچف در پاسخ به این پرسش که پیروزی کدامیک از نامزدهای جمهوری‌ خواه یا دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای دولت روسیه بهتر است گفت آمریکا نیاز به رئیس جمهوری دارد که دید روشن تری از دنیای جدید داشته باشد و واقعیت‌های جدید را درک کند.

وی گفت یکی از این واقعیت‌ها تمایل روسیه برای داشتن روابطی خوب، عمیق و مسئولانه با آمریکاست.

گورباچف گفت حمایت بی قید و شرط آمریکا از دولت گرجستان منجر به شکست سیاست آمریکا در قفقاز و از جمله گرجستان شد.

دولت آمریکا اقدام به تامین تسلیحات و تامین اعتبار برای دولت مورد حمایتش در تفلیس کرد و رئیس جمهوری گرجستان در فهرست دریافت کنندگان حقوق از دولت آمریکا بود.

به اعتقاد گورباچف بازگشتی به جنگ سرد صورت نخواهد گرفت زیرا برخورد ایدئولوژیکی وجود ندارد اما امکان به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی جدیدی وجود دارد.

وی گفت افراد شاغل در صنایع دفاع نیاز به درگیری و تسلیحات دارند و از این رو به سیاستمداران برای پیگیری اهداف آنان نیازمندند. چنین تحریک کنندگان نه تنها در غرب بلکه در روسیه نیز وجود دارند.

کد خبر 63973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز