شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: چاق بودن ممکن است بخت مردان را برای پدرشدن کاهش دهد، حتی اگر سایر جهات سالم باشند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران در نشریه Fertility and Sterility می‌نویسند که در بررسی بر روی 87 مرد سالم در سنین بین 19 تا  دریافتند 48 آنهایی که چاق بودند، با احتمال کمتری بچه دار شده‌اند.

مهمتر اینکه این مردان تفاوت‌های هورمونی را بروز می‌دادند که به کاهش توانایی تولیدمثلی آنها دلالت داشت.

مردان چاق در مقایسه با افراد نظیر لاغر خود مقدار کمتر تستوسترون در خون داشتند و همچنین میزان هورمون‌های تحریک‌کننده غدد جنسی انها - LH و FSH - که برای تولیدمثل ضروری‌اند پایین‌تر بود.

به گفته پژوهشگران این میزان‌های پایین LH وFSH بیانگر  "هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک"- کاهش هورمون‌های جنسی به علت کاهش هورمون‌های تحریک‌‌کننده غدد جنسی-  است. در این حالت بیضه‌ها به درستی کار نمی‌کنند، که در هیپوتالاموس و هیپوفیز مغز که در ترشح هورمون‌های تحریک‌کننده دخیلند، اشکالاتی در پیام‌دهی به آنها وجود دارد.

دکتر اریک ام پائولی و همکارانش در کالج دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در این باره می‌نویسند این یافته‌ها بیانگر آن است که چاقی به خودی خود در مردان سالم از جهات دیگر یک "عامل ناباروری" است.

به گفته این پژوهشگران زیادی چربی بدن ممکن است تبدیل هورمون جنسی مردانه تستوسترون را به هورمون جنسی زنانه استروژن را افزایش دهد. این تغییرات هورمونی به نوبه خود به مغز پیام می‌دهد که تولید LH و FSH را مهار کند.

به گفته‌ آنها این اثرات به همراه تغییرات هورمونی که در این بررسی یافت شده‌اند، ممکن است همراه با هم باعث کاهش ناباروری مردان چاق شود.

کد خبر 63908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز