یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران روسیه در جریان دیدار کوتاهی که وزیر امور خارجه آمریکا از مسکو داشت با تنبیهات سخت‌تر یا تحریم کره‌شمالی و ایران مخالفت کردند و خواستار مصالحه شدند.

پایگاه اینترنتی روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش کرد، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیش از دیدار با رایس گفت که در مناقشه هسته‌ای با این دو کشور باید از روندی مصالحه‌ناپذیر اجتناب کرد و به مذاکرات ادامه داد.

در همین حال، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در مسکو ابراز تردید کرد که کره شمالی از انجام آزمایش‌های هسته‌ای بیشتر صرف‌نظر کند.

از سوی دیگر آن گونه که سخنگوی کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین با رایس درباره احتمال پیگیری راهبرد مشترک روسی - آمریکایی در قبال کره شمالی سخن گفت.

رایس در مسکو اعلام کرد که وی مطمئن نیست که آیا رهبر کره شمالی از قصد خود برای انجام ندادن آزمایش‌های هسته‌ای بیشتر سخن گفته باشد.

بر اساس گزارش‌های تایید نشده، کیم جونگ ایل در روزهای گذشته در جریان دیداری که با فرستاده ویژه هو جین تائو، رییس جمهور چین داشته، اعلام کرده است که پس از اولین آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ در تاریخ 9 اکتبر، او دیگر قصد ندارد آزمایش هسته‌ای دیگری را ترتیب دهد.

بر اساس اعلام خبرگزاری‌های روسی، رایس اعلام کرد که در دیدارش از چین حرفی دال بر تایید این خبر نشنیده است.

بنا به اعلام تلویزیون دولتی روسیه، مذاکرات وزیر امور خارجه آمریکا در مسکو "فو‌ق‌العاده محرمانه" دنبال شده‌اند. هیچ کنفرانس مطبوعاتی نیز پس از این دیدارها برپا نشد.

رایس در جریان سفرش به آسیا از کره شمالی درخواست کرد "بدون پیش‌شرط" به میز مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد.

پس از موافقت روسیه و چین، شورای امنیت توانست هفته گذشته تحریم‌هایی را علیه پیونگ‌یانگ وضع کند.

این تحریم‌ها تنبیهی را علیه کره شمالی وضع نکرده است، بلکه به گفته لاوروف در مصاحبه با خبرنگاران کویتی "اقداماتی احتیاطی" است.

رایس در حالی به مسکو سفر کرده است که روابط میان روسیه و گرجستان و همچنین آزادی مطبوعات پس از قتل آنا پولیتکوسکایا بر روابط بین روسیه و آمریکا سایه افکنده است.

رایس در پایان سفر آسیایی‌اش اعلام کرد که هر دو این جمهوری‌های استقلال‌یافته از شوروی سابق باید هر کاری انجام دهند تا از تشدید تنش اجتناب کنند.

کد خبر 6382

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز