چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردان و زنان چاق ممکن است با افزودن یک داروی کاهنده قند خون به برنامه کاهش وزن با تغییرات سبک زندگی آن را تقویت کنند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز اخیرا داروی پراملینتاید (pramlinitide)  که بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا برای ترکیب با انسولین برای کنترل قند خون در میتلایان به دیابت مورد تایید قرار گرفته است.

پژوهش‌های قبلی همچنین نشان داده بود که این دارو می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

 دکتر کریستین ویر از  شرکت داروسازی آمیلین در سان‌دیه‌گوی کالیفرنیا و همکارانش برای ارزیابی بیشتر اثر بالقوه ین دارو در کاهش وزن، دوزهای مختلف پراملینتاید را در میان گروهی از افراد چاق غیردیابتی (که حدود 70 درصد آنها زن بودند) که در یک برنامه کاهش وزن با تغییر سبک زندگی شرکت داشتند، مورد آزمایش قرار دادند.

این 411 فرد عمدتا میانسال و به غیر از این سالم علاوه بر تغییر رژیم غذایی، فعالیت جسمی و رفتار مورد تزریق 120،240ٔ یا 240 میکروگرم از این دارو دو یا سه بار در روز یا تزریق دارونما قرار گرفتند.

این پژوهشگران در نشریه Diabetes Care می‌نویسند پس از 4 ماه، 240 فرد آزمودنی در این بررسی باقی ماندند. افرادی که پراملینتاید دریافت کرده بودند از 3.8 تا 6.1 کیلوگرم وزن کم کردند. برعکس افرادی که دارونما مصرف می‌ کردند عمدتا دوباره وزن‌شان بالا رفت.

 شایع‌ترین عارضه جانبی این دارو تهوع بود که در 29 درصد مشارکت‌کنندگان در این تحقیق در حین چهار ماه اولیه بررسی بروز کرد.  با این حال این عارضه در طول زمان عموما فروکش کرده بود و کمتر از 10 درصد مصرف‌کنندگان دارو در درازمدت همچنان تهوع را گزارش می‌کردند.

محققان می‌گویند این  یافته‌ها از توان بالقوه پراملینتاید برای درمان چاقی حمایت می‌کند، اما بررسی‌های بزرگتر و طولانی‌مدت‌تر باید برای تایید بی‌خطر بودن و کارآیی این دارو به عنوان یک داروی کاهنده وزن انجام گیرد.

کد خبر 63067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز