دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیکولا سارکوزی، خوزه مانوئل باروسو و خاویر سولانا از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا دیروز برای حل بحران قفقاز به روسیه رفتند.

 این سفر در پی ناکامی جلسه هفته گذشته اتحادیه اروپا برای برخورد با روسیه و دو‌دستگی اعضای این اتحادیه در قبال این پرونده انجام شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، این 3مقام ارشد اتحادیه اروپا دیروز با دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه، درباره بحران قفقاز گفت‌وگو کردند.

هدف اصلی این گفت‌وگوها ترغیب روسیه به اجرای کامل قرارداد آتش بسی بود که حدود یک ماه پیش توسط سارکوزی پیشنهاد شد و روسیه و گرجستان آن قرارداد را امضا کردند.

براساس این طرح 6ماده‌ای، روسیه باید نیروهای خود را به مواضع پیش از درگیری باز گرداند، اما روسیه معتقد است باید زمینه‌های لازم برای اجرای کامل مواد آتش بس فراهم شود.

مسکو معتقد است که قرارداد آتش بسی که امضا کرده به این کشور اجازه می‌دهد که تدابیر ویژه‌ای را در خاک گرجستان اتخاذ کند.

اما به باور برخی کشورهای غربی مانند انگلیس، به رسمیت شناخته شدن استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی توسط روسیه زمینه هرگونه تفاهم با مسکو را از میان برده است.

نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری روسیه که با عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا به مسکو رفته، بارها اعلام کرده که خواهان حضور شمار بیشتری از ناظران بین‌المللی برای نظارت بر عقب نشینی نیروهای روسیه از گرجستان است و می‌خواهد که تاریخ و مکان مذاکره درباره اوضاع مناطق مورد مناقشه تعیین شود.

همزمان، سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد که ۲۰نفر از ناظران این سازمان با آزادی کامل در گرجستان فعالیت می‌کنند. اتحادیه اروپا در نظر دارد که ناظران مستقل خود را به گرجستان اعزام کند.

قرار است سارکوزی و 2مقام دیگر اتحادیه اروپا پس از روسیه به گرجستان سفر کند و با میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهوری این کشور مذاکره نماید.

اما همزمان با ورود سارکوزی به مسکو، دولت روسیه مخالفت خود را با استقرار هیأت ناظران اتحادیه اروپا در گرجستان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه مخالف استقرار هیأت ناظران اتحادیه اروپا در گرجستان است چرا که این اقدام موجب پراکندگی بیهوده هیأت‌های سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا که از پیش در منطقه مستقر هستند، خواهد شد.

 اوستیا را پس می‌گیریم

در آستانه سفر سارکوزی به روسیه و گرجستان، ساکاشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان وعده داد کنترل آبخازیا و اوستیای جنوبی را با کمک بقیه‌ جهان بار دیگر به دست گیرد. ساکاشویلی با حضور در تلویزیون گرجستان گفت: تمامیت ارضی ما به حالت اول خود بازگردانده خواهد شد.

من در این لحظه نسبت به این امر بیشتر مطمئن شده‌ام. این یک روند آسان نخواهد بود اما این روندی میان روسیه‌ خشمگین و بقیه‌ جهان است.

سفر هیات پارلمانی رژیم صهیونیستی به تفلیس

دیروز هیاتی از پارلمان رژیم صهیونیستی وارد تفلیس ‌شد. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، اعضای این هیات با نمایندگان پارلمان گرجستان، داوید کزراشویلی، وزیر دفاع این کشور و لادو گورگنیدزه، نخست وزیر گرجستان دیدار کردند.

این هیات همچنین از شهر گوری واقع در مرکز گرجستان و شاهراه ارتباطی میان شرق و غرب این کشور دیدار خواهند کرد. خبرگزاری گرجستان آنلاین نیز گزارش داد این هیات قرار است با مخائیل ساکاشویلی، دیدار کنند.

کد خبر 62858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز