سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتشارات ناهید پس از ترجمه و انتشار دو کتاب«سرگذشت پیانو» و «سرگذشت آهنگسازان بزرگ» سومین کتاب از این مجموعه را با عنوان «سرگذشت موسیقی جاز» به بازار کتاب عرضه کرد.

به گزارش همشهری آنلاین نویسنده این کتاب «یوآخیم ارنست برنت» است و برگردان فارسی کتاب هم از سوی پرتو اشراق، ‌مترجم با سابقه صورت گرفته است.

نویسنده کتاب که در عمر 77 ساله خود از جمله شاخص ترین مورخان و منتقدان موسیقی جاز به شمار می‌آمد،‌همزمان نوازنده ترومپت هم بوده و ده‌ها برنامه موسیقی با گروه‌های جاز داشته است.

وی در این کتاب نکات برجسته‌‌ای که موسیقی جاز فراهم کرده است را شرح و تفضیل می‌دهد.

به اعتقاد نویسنده موسیقی جاز توانسته با گرد هم آوردن این شرایط از نظر ارزشیابی،‌ نقد،‌و آموزش در سطحی غیر قابل انکار قرار گیرد و موقعیت جهانی برای خود دست و پا کند.
ارنست برنت دراین کتاب به مباحثی چون پدیده سوینگ،‌ نظریات بداهه نوازی، بلوز،‌ تغییر شکل صدا در جهت فرازهای اساسی جاز، مساله کشش و استحکام آن، توسعه طبل و سازهای ضربی،‌و بالاخره تعریف جاز مربوط می‌شود.

وی سعی کرده در این اثر موسیقی جاز را با مقیاس‌های این نوع موسیقی بررسی کند و از مقایسه ونقد آن به لحاظ مقیاس‌هایی که به سایر فرهنگ‌های موسیقایی_ مثلا اروپایی،‌ یا آفریقایی_ تعلق دارد،‌ اجتناب کند.

کتاب در چند سر فصل اصلی و زیر بخش‌های فرعی تدوین شده است. در بخش اول در مقاله‌ای مبسوط سبک‌های موسیقی جاز مورد تجزیه وتحلیل و بررسی قرار می گیرد.

بخش دوم به بررسی شیوه کاری نوازندگان و آْهنگسازان موسیقی جاز اختصاص دارد که در آن آثار و اجراهای چهره‌هایی چون بادی بولدن،‌ لویی آرمسترانگ، بسی اسمیت، بیکس بایدر – بک، دوک الینگتون، لستریانگ و چارلی پارکر و مایلز دیویس و گروهی دیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و زندگی هنری و شخصی آنها روایت می‌شود.

در بخش بعدی عناصر موسیقی جاز همانند،‌ صدا و ایجاز، بداهه نوازی، تنظیم، بلوز، آوازهای روحانی انجیلی، هارمونی‌، ملودی، ریتم و .... مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بخش بعدی کتاب به ادوات جاز اختصاص دارد و در آن سازهایی چون ترومپت، ترومبون، کلارینت، ساکسیفون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و کاربردهای آن در موسیقی جاز بررسی شده است.

ارکسترهای بزرگ جاز و جاز در دهه 70 از دیگر بخش‌های این کتاب است.
آخرین بخش کتاب به اشخاص جاز اختصاص دارد که افزوده مترجم بر کتاب است،‌ در این بخش ده ها شخصیت معروف جاز با زندگینامه و آثار مطرح معرفی و درباره‌آنها اطلاعات دقیقی ارائه شده است که از تلاش آقای اشراق در این بخش حکایت می‌کند.

مترجم همچنین مقدمه‌ای چند صفحه‌ای در ابتدای کتاب آورده است که در آن به چگونگی برآمدن موسیقی جاز و جهانگیر شدن آن پرداخته شده است.

کتاب همانند دو کتاب دیگر از تجلید و کتاب آرایی خوبی بهره برده است و به عنوان اثری مرجع در این زمینه می‌تواند جای خالی بسیاری را پر کند.

کتاب «سرگذشت موسیقی جاز» در 736 صفحه جلد گالینگور با روکش به قیمت 12500 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

به گزارش همشهری آنلاین پرتو اشراق هم اینک روی کتابی به نام«سرگذشت موسیقی پاپ» کار می‌کند که قرار است در‌آینده از سوی انتشارات ناهید به بازار کتاب عرضه شود.

کد خبر 62845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز