شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آصف علی زرداری متولد ۲۱ جولای ۱۹۵۶ سیاستمدار پاکستانی و همسر بی‌نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان است.

asef ali zardari

آصف علی زرداری  متولد استان جنوبی سند و فرزند یک خانواده زمین دار است. وی در رشته تجارت، اقتصاد و بازرگانی تحصیل کرده و فارغ التحصیل دانشگاه لندن است. وی در ۱۸ دسامبر ۱۹۸۷ با بی نظیر بوتو ازدواج کرد و حاصل زندگی مشترک آنها ۳ فرزند به نام‌های بیلاوال، بختاور و آصفه است.

آصف علی زرداری از اعضای برجسته طایفه زرداری است. وی همچنین در زمان نخست‌وزیری همسرش سمت وزیر سرمایه‌داری پاکستان را بر عهده داشت. وی پس از ترور خانم بوتو معاونت رهبری حزب مردم پاکستان را بر عهده گرفت.

وی پس از کشته شدن همسرش رهبری حزب مردم را به عهده گرفت و به این ترتیب توانست از همدردی‌ای که مردم با وی در خصوص همسرش داشتند، استفاده کند و قدرت و نفوذ خود را گسترش دهد.

زرداری در کشمکشی که با رقبای خود و از جمله نوازشریف، رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز و نخست وزیر سابق پاکستان داشت، توانست گوی رقابت را از وی و قضات طرفدارش برباید و در سال ۲۰۰۸ رئیس جمهور پاکستان شود.

وی که دارای ثروت قابل توجهی دارد، شیعه مذهب است و با اتهاماتی در خصوص فساد مالی روبرو بوده‌است. زرداری به اتهام فساد مالی سال‌ها در زندان به سر برده و آخرین دوره محکومیت وی ۸ سال بوده و تا سال ۲۰۰۴ به طول انجامید.

وی پس از یک دوره تبعید با عفو عمومی پرویزمشرف پس از گفت‌وگو با بی نظیر بوتو، بخشیده شد.

زرداری همچنین یک بار هم درپی انحلال دولت بی نظیر بوتو، در شب چهار نوامبر ۱۹۹۶ به دستور فرماندار پنجاب دستگیر شد، اتهام وی قتل میرمرتضی بوتو، برادر بی نظیر بوتو و همچنین عدول از قوانین دولتی بود.

او در دهه ۱۹۹۰ در کابینه دومی که همسرش تشکیل داد در راس یکی از وزارتخانه‌ها قرار گرفت. زرداری همچنین تا سال ۱۹۹۹ عضو سنای پاکستان بود. اما از زمانی که زرداری متهم به گرفتن پورسانت از معاملات دولتی شد، وی را آقای ده درصد نامیدند.

اگر چه زرداری همواره اتهامات مطروحه علیه خود را رد می‌کرد و در دادگاه نیز گناهکاریش اثبات نشده بود  طی دوران فعالیت سیاسی خویش، به اتهام فساد مالی و قتل به زندان رفت و ۱۱ سال را در حبس سپری کرد. او در سال ۲۰۰۴ با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.

برخی از پزشکان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پاکستان ادعا می‌کردند که زرداری از افسردگی ناشی از شکنجه در دوران زندان رنج می‌برد اما حزب مردم با رد این ادعا، زرداری را به عنوان کاندیدای خود برای تصدی مقام ریاست جمهوری پاکستان برگزید.

زرداری در نهایت در روز ۶ سپتامبر ۲۰۰۸ از سوی پارلمان و چهار مجلس استانی به عنوان رئیس جمهور پاکستان انتخاب شد.

یازدهمین رئیس‌جمهور پاکستان تا ۹ سپتامبر ۲۰۱۳ در قدرت بود

کد خبر 62641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز