شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

طبق قانون شورایاری‌ها قاعده هرم تشکیل شوراهاست.نایب رئیس شورای شهر تهران در این مورد توضیح می‌دهد اما پیش از آن در مورد پیشینه قانونی راه‌اندازی شورایاری‌ها می‌گوید:

 پیشنهاد راه‌اندازی و تشکیل شورایاری‌ها از مصوبات مهم شورای شهر تهران در دوره اول بود. در واقع اعضای شورا در آن زمان ساز و کار قانونی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را مدون کردند.

اعضای شورای شهر در دوره دوم به این جمع‌بندی رسیدند که فعالیت شورایاری‌ها یکی از نیازهای اساسی کلانشهری مانند تهران است. شهری به وسعت تهران و با مجموعه وسیعی از نیاز‌های اجتماعی، خدماتی و فرهنگی، با 15 نفر عضو شورای شهر اداره نمی‌شود. ما در سال‌های گذشته نیز بارها گفته‌ایم که اعضای شورای شهر تهران باید افزایش یابند و با وجود مصوبه‌ای برای افزایش تعداد اعضا به 31 نفر، اما این مصوبه اجرا نمی‌شود.

بنابراین شورای دوم بر لزوم فعالیت شورایاری‌ها تاکید داشت، به‌دلیل اینکه این نهادهای مردمی به‌عنوان رابط میان مردم و مدیریت شهری(شورا و شهرداری) عمل می‌کنند.
حسن بیادی سپس توضیح می‌دهد:  از سوی دیگر، در یک برداشت کلان‌تر از نظام شورایی در کشور باید به این نکته توجه کنیم که نظام شورایی در ایران از ابتدا باید از شوراهای محله یا همین شورایاری‌هایی که در حال حاضر فعالیت‌ می‌کنند آغاز می‌شد و به‌طور پلکانی با تشکیل شوراهای منطقه به تشکیل شورای مرکزی یعنی شورای شهر می‌رسید.

در واقع اگر ما نظام شورایی را به‌صورت یک هرم فرض کنیم می‌بینیم که این نظام در ایران به جای اینکه از قاعده هرم شکل بگیرد از راس یا میانه هرم شکل گرفته که طبیعی است این فرایند باید با درایت و برنامه ریزی اصلاح شود. در غیر این صورت شوراها در نظارت بر مسائل شهر و ایفای دیگر مسئولیت‌ها‌یشان با مشکل مواجه می‌شوند. به همین دلیل معتقدم تقویت شورایاری‌ها و به‌دنبال آن شوراهای منطقه در نهایت به تقویت نظام شورایی کشور در مقیاس کلان منجر می‌شود.

البته باید گفت که فعالیت شورایاری در سال‌های اخیر به نوعی منجر به حرکت به سوی تحقق شوراهای منطقه شده است. به گفته بیادی، شورایاران در دومین دوره فعالیت‌شان دبیرانی را در سطح مناطق انتخاب کرده‌اند و از میان این دبیران در مناطق نیز دبیران دیگری انتخاب شدند که رابطان میان شورای شهر تهران و شورایاری‌ها هستند. در حال حاضر 22 دبیر به نمایندگی از شورایاری‌ها با شورای شهر تهران در ارتباط هستند و این فرصت مهمی است برای اینکه اعضای شورای شهر تهران بتوانند با نیازها و مسائل مردم در مقیاس محله و منطقه آشنا شوند.

او می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که در انتخابات شورایاری‌ها با رای مردم انتخاب شده‌اند دارای مدارک تحصیلی بالاتر از لیسانس هستند و جلب مشارکت این گروه از شهروندان در نهادی مانند شورایاری‌ها فرصت مهمی برای شهر تهران است. شورایاری‌ها در دوره دوم دستاوردهای مهمی برای تهران داشتند که مهم‌ترین آنها اولویت‌بندی مشکلات مردم در مناطق بوده است و علاوه براین،  شورایاری‌ها با انتقال مسائل و نیاز‌های شهروندان در مقیاس ناحیه و محله شرایطی را فراهم کردند که اساس دیدگاه و تفکر شهرداری تهران در رویکرد محله محوری را تشکیل می‌دهد.

در واقع شورایاری‌ها مدیریت شهری را قانع کرد که  به محله توجه داشته باشد و شهردار تهران هم به این نیاز شهروندان به درستی پاسخ داد و توانست سیاست محله محوری را با تفویض بخشی از اختیارات خود به شهرداران نواحی اجرایی کند. این عضو شورای شهر معتقد است که در هر حال شورایاری‌ها در مقایسه با شورای مرکزی به مردم نزدیک‌ترند و به همین دلیل می‌توانند معضلات و مشکلات نواحی را راحت‌تر شناسایی کنند.

کد خبر 62618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز