چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفارت آمریکا اعلام کرد: دیک چنی معاون رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه 3 سپتامبر در سفری به منظور حمایت از جمهوری‌هایی که از جنوب با روسیه هم مرز هستند، وارد جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش آسوشیتد پرس، انتظار می‌رود، چنی با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و سایر مقامات ارشد در این کشور ساحلی دریای خزر که گفته می‌شود یکی از بزرگترین منابع گازی و نفتی را در میان جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی در اختیار دارد، دیدار کند.

معاون رئیس جمهور آمریکا سپس قرار است به گرجستان کشور همسایه آذربایجان به منظور نشان دادن حمایت خود از ساکاشویلی رئیس جمهور این کشور سفر کند. این سفر در حالی انجام می‌گیرد که دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه ساکاشویلی را یک جنازه سیاسی خوانده و اعلام کرده است که روسیه وی را پس از جنگ در اوستیای جنوبی و آبخازیا دیگر به رسمیت نمی‌شناسد.

چنی همچنین به اوکراین سفر می‌کند و در آنجا با مقامات این کشور دیدار خواهد کرد.

گرجستان و اوکراین هر دو از جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی هستند که بنا بر نظر کارشناسان غربی خود را از زیر سایه روسیه بیرون کشیده و در صدد عضویت در سازمان‌های غربی نظیر ناتو و اتحادیه اروپا هستند. این دو کشور همچنین پس از انجام انقلاب‌های رنگین با حمایت آمریکا دیگر از سیاست‌های روسیه تبعیت نمی‌کنند و تبدیل به دو کشور حامی غرب شده‌اند که این مساله اختلاف روسیه با آنان را در پی اورده است.

دولت آمریکا همچنین در تلاش است تا با تامین امنیت صدور منابع نفتی گازی آذربایجان روسیه را دور بزند.

بر اساس گزارش آسوشیتد پرس، علی اف در حالی مورد حمایت آمریکا واقع شده است که گروه‌های حقوق بشری اغلب وی را به سبب برخورد شدید با رسانه‌های مستقل و احزاب مخالف حکومت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

کد خبر 62427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز