دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اجلاس اضطراری سران اتحادیه اروپا برای بررسی مناقشه گرجستان در حالی برگزار شد که دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه پیش از آن هشدار داده بود که کشورش برای تلافی کردن هرگونه تحریم علیه مسکو آمادگی دارد.

مدودف در آستانه اجلاس اتحادیه اروپا به تلویزیون روسیه گفت که تصمیم وی در به رسمیت شناختن استقلال اوستیای‌جنوبی و آبخازیا تصمیمی غیرقابل تغییر است.

پیش‌تر برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل روسیه را تحریم خواهد کرد.

لهستان با حمایت لیتوانی، لتونی و استونی (کشورهای حوزه دریای بالتیک) با ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای خواستار اقدامات سخت‌گیرانه علیه روسیه شده بودند، اما به‌دلیل وابستگی شدید اتحادیه اروپا به انرژی وارداتی از روسیه این پیشنهاد با واکنش سرد کشورهای بزرگ اروپایی مواجه شد.

گوردون براون، نخست وزیر انگلیس از جمله کسانی بود که خواستار بازبینی اساسی روابط اتحادیه اروپا با روسیه شد وگفت: به هیچ کشوری نباید اجازه داده شود که شاهرگ ورود انرژی به اروپا را در اختیار و تحت کنترل خود داشته باشد.

در مقابل فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا دیروز اعلام کرد: نباید روسیه را یک کشور متخاصم دانست چرا که این کشور شریکی راهبردی است که باید مناسبات خود را با آن حفظ کنیم.

وی افزود: نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه اعمال هرگونه تحریم بر ضد‌روسیه را منتفی دانسته است و ما نیز از اعمال چنین تحریم‌هایی حمایت نخواهیم کرد.  دیمیتری مدودف و نیکلا سارکوزی روسای جمهوری روسیه و فرانسه هم پیش از آغاز نشست سران اتحادیه اروپا گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

سارکوزی در این مکالمه به روسیه نسبت به تحریم نشدن اطمینان داد و اعلام کرد که مسئولان اتحادیه اروپا در نظر ندارند روسیه را مجازات کنند. فرانسه ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد.

در واکنش به این موضع‌گیری‌ها بود که ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه دیروز اعلام کرد که روسیه به هیچ وجه به‌دنبال محدود کردن صادرات نفت و گاز به اروپا نیست.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم  گفت: در نشست سران اتحادیه اروپا 3طرح ابتکاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت که عبارتند از؛ ارائه کمک‌های اقتصادی به گرجستان، احتمال افزایش ناظران اتحادیه اروپا در منطقه درگیری به 100تا 120نفر و تقویت صلح منطقه‌ای از طریق همکاری کشورهای ترکیه، آذربایجان و ارمنستان.

کد خبر 62238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز