همشهری آنلاین: فرمانده سابق ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی فدراسیون روسیه گفت: ناوگان دریای سیاه روسیه قادر است طی 20 دقیقه ناوهای نظامی ناتو در دریای سیاه را نابود کند.

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، آدمیرال ادوارد بالتین، فرمانه سابق ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی فدراسیون روسیه در واکنش به حضور ناوهای ناتو در دریای سیاه با بیان این مطب ، این دریا را به تله موشی تشبیه کرد که ورود به آن ساده اما خروج از آن دشوار است.

بنا بر اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه هم اکنون در آبهای دریای سیاه سه ناو نظامی آمریکایی، 4 ناو ترکیه و از هر یک از کشورهای اسپانیا، آلمان و لهستان یک ناو وجود دارند. انتظار می رود که 8 ناو دیگر ناتو نیز وارد دریای سیاه شوند.

بالتین گفت: "ناوهای ناتو با وجود چهره مقتدر خود در دریای سیاه توان نظامی ندارند. در صورت ضرورت، یک موشک از رزمناو روسی "مسکو" و دو-سه قایق موشکی ناوگان دریای سیاه کافی است که با یک شلیک این گروه ناوها را نابود کنند. ظرف 20 دقیقه دریا پاکِ پاک خواهد بود". 

آدمیرال روس افزود: "این گروه، ناوگانی متفرق است که در آن حتی کشتی پاسبانی ساحلی نیز وجود دارد".

وی خاطر نشان نمود که علیرغم کاهش های بسیار، ناوگان دریای سیاه به میزان کافی تسلیحات موشکی دارد.

وی دریای سیاه را به "تله موش" تشبیه کرده و گفت: "به اینجا می‌توان وارد شد، اما در صورت مقابله، خروج بسیار دشوار خواهد بود. دشمن نه تنها از سوی کشتی‌ها و بلکه هواپیماها و حتی سیستم‌های ساحلی مورد حمله قرار می‌گیرد".

به گفته وی، در زمان جنگ دوم جهانی، حتی کشتی‌های نظامی آلمان نازی وارد دریای سیاه نشدند. در عین حال بالتین این را غیر ممکن دانست که برخوردی در دریای سیاه بین ناتو و روسیه روی دهد و گفت: "ما حمله نمی‌کنیم، آنها هم به افرادی که قصد خودکشی داشته باشند، شبیه نیستند".

وی افزود: "مسلم است که برای آنها حیف است پول‌هایی که صرف ساآکاشویلی (رئیس جمهور گرجستان) کردند، به هر حال آمریکا 5 سال به آموزش پرداخت. اما قبل از آموزش دادن، لازم بود تست سلامت روانی انجام دهند. در روسیه که ساآکاشویلی از هیچ کمیسیون پزشکی در هیچ یک از حوزه های نظام وظیفه قبول نمی‌شد، حتی اگر رشوه می‌داد".

کد خبر 61890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز