جمعه ۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: والیبال ساحلی (Beach volleyball) یک ورزش المپیکی است که روی شن و با مقرراتی مشابه والیبال برگزار می‌شود.

والیبال ساحلی

تاریخچه والیبال ساحلی به بیش از نیم قرن می‌رسد. آنچه که باعث شد تا والیبال گوی سبقت را از سایر ورزش‌های ساحلی چون فوتبال و هندبال برباید، به سابقه و استقبال تماشاگران از این ورزش برمی‌گردد.

گفته می‌شود والیبال ساحلی در سواحل آمریکای جنوبی برای اولین‌بار اجرا شد. در مسابقات رسمی والیبال ساحلی هر تیم از 2 بازیکن تشکیل می‌شود و مربی و بازیکن ذخیره نیز حضور ندارند. اما در مسابقات تفریحی و غیر رسمی معمولا تیم‌ها با بیش از 2 بازیکن تشکیل می‌شوند.

والیبال ساحلی در المپیک بارسلون ۱۹۹۲ به عنوان یک ورزش نمایشی و از المپیک آتلانتا ۱۹۹۶ به عنوان یک رشته رسمی برگزار ‌شد و والیبال ساحلی یکی از پرتماشاگر‌ترین رشته‌های المپیک بوده‌است.

آمریکا و برزیل دو تیم موفق این رشته ورزشی هستند. والیبال ساحلی در المپیک با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود و از هر کشور حداکثر دو تیم اجازه حضور در مسابقات را دارند.

در المپیک آتن والیبال ساحلی سومین حضور خود را با استقبالی گسترده از سوی تماشاگران جشن گرفت. آسیایی‌ها پس از رسمی شدن والیبال ساحلی نخستین گام‌ها را در بازی‌های آسیایی هیروشیما برداشتند که در آن سال کشورهای آسیایی از جمله ایران در آن حضور پیدا کردند.

کد خبر 61882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز