چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیمیتری مدودف با بیان اینکه کشورش از جنگ سرد هراسی ندارد، از غرب خواست تا آتش درگیری جدیدی را در روسیه روشن نکند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با بیان این جملات از مدودوف نوشت: روسیه با به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه‌ جدایی خواه گرجستان، مایه بهت و تعجب غرب شد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، پس از آن که دومای دولتی (مجلس سفلی) و شورای فدراسیون (مجلس علیا) درخواست‌های استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی را پذیرفتند، رسما اعلام داشت که روسیه اوستیای جنوبی و آبخازیا را از این پس دو کشور مستقل و خارج از حاکمیت گرجستان می‌داند.

خبرگزاری اینترفاکس نیز گزارش داد: مدودف در مصاحبه با کانال‌های تلویزیونی غربی از غرب خواست تا آتش درگیری جدیدی را با روسیه آغاز نکند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کشور ما از یک "جنگ سرد" جدید نمی‌ترسد، اما اصلا تلاشی برای وقوع چنین امری نمی‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه در این مصاحبه که پس از به رسمیت شناختن رسمی استقلال جمهوری‌های جدایی خواه گرجستان با کانال‌های تلویزیونی غربی انجام داد، موضع روسیه را در مورد یک سری از مسائل تصریح کرد و از غرب خواست تا یک رابطه‌ متعادل و با دقت حساب شده (با روسیه) ایجاد کند و خواست وقایع روی داده در این دو کشور را ارزیابی کند.

وی در مصاحبه با شبکه‌ خبری سی.ان.ان، از کشورهای غربی خواست آتش درگیری جدیدی را با روسیه را به دلیل وقایع روی داده در اوستیای جنوبی و ‌آبخازیا آغاز نکنند.

مدودف بر آمادگی روسیه برای گفت‌وگو با شرکای غربی خود در مورد مشکل استقرار سپر دفاع ضدموشکی تایید کرد.

وی در این باره گفت: در ارتباط با روابط با روسیه با در نظر گرفتن درگیری گرجستان با اوستیای جنوبی و درگیری گذشته با آبخازیا، باید بگویم که تمام این موضوع در دست غرب است، اما تنها در صورتی که این وضعیت، به آتش یک درگیری جدید دامن نزند. اگر روابط از موضع عملی اتخاذ شود، آن زمان همه چیز نرمال و عادی خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که روسیه به آرامی و به طور سازنده گفت‌وگو با شرکای غربی خود را بر سر مساله‌ سپر دفاع ضد موشکی ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در این باره گفت: در ارتباط با مسایل موشکی و دفاع ضد موشکی البته که ما دوست نداریم که اطراف روسیه پایگاه‌های جدید و راکت‌های جدید به وجود آید. ما در این باره به طور مکرر گفته‌ایم که حتی در این وضعیت نیز ما هرگز مذاکرات را قطع نخواهیم کرد و همیشه گفته‌ایم که آماده‌ی مذاکره‌ایم.

به گفته‌ی وی، سوال این است که چرا به این پایگاه‌ها نیاز است؟

وی تاکید کرد: احساس می‌کنیم تمام این پایگاه‌ در اطراف مرزهایمان برای آن است که بر روی فدراسیون روسیه فشار آورده شود، این خوشایند نیست اما با تمام این وجود به آرامی به طور سازنده مذاکرات را در این باره ادامه داده‌ایم و خواهیم داد.

مدودف با ادامه‌ صحبت در این باره در مصاحبه با کانال تلویزیونی TF1 فرانسه ابراز امیدواری کرد که شرکای اروپایی روسیه که اقدامات روسیه را در ارتباط با گرجستان واکنش منفی خواندند، آرام گیرند و به سوی عادی‌سازی روابط با مسکو حرکت کنند.

وی که در سوچی با این کانال تلویزیونی سخن می‌گفت، گفت: به نظرم این وضعیت آرام خواهد شد. امیدواریم شرکای اروپایی‌مان بتوانند همان‌طور که می‌گویند بذر را از علف جدا کنند و ما بتوانیم برای آینده روابط پربار و نرمالی ایجاد کنیم.

جنگ سرد

وی در مصاحبه با کانال تلویزیونی راشا تودی (روسیه‌ امروز)، موضع روسیه را در ارتباط با تهدید آغاز دوباره‌ جنگ سرد تشریح کرد. وی گفت: هیچ چیزی ما را نمی‌ترساند، از جمله جنگ سرد اما البته ما خواهان این نیستیم.

مدودف گفت: تمام وضعیت کنونی به مواضع شرکای ما در جامعه‌ جهانی بستگی دارد. اگر می‌خواهند روابط خوب را با روسیه حفظ کنند، آنها دلیل تصمیم ما را در مورد به رسمیت شناختن استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا خواهند فهمید و وضعیت آرام خواهد شد، اما اگر سناریوهای تقابلی اجرا کنند، بنابراین باید بگویم ما در شرایط مختلف زندگی کردیم و این گونه نیز ادامه خواهیم داد.

وی در این باره گفت: تا آن جایی که می‌دانم، در زمان انتخابات آمریکا رای دهندگان به وقایع برون مرزی بی‌توجهند. موضوع اصلی و مهم این است که این باعث تنش بین‌المللی نشود.

مدودف افزون بر این در ادامه‌ مصاحبه‌ی خود با کانال TF1 فرانسه گفت: ما جنگ سرد نمی‌خواهیم. این جنگ فقط برای بشر مشکل‌آفرین بود. بنابراین هر چه که به ما بستگی داشته باشد، انجام خواهیم داد.

رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه گفت: در این وضعیت توپ در زمین اروپایی‌هاست. بنابراین اگر خواهان وخیم‌تر شدن روابط هستند، حتما به آن دست خواهند یافت اما اگر خواهان حفظ روابط استراتژیک باشند، به نظر من این 100 درصد به نفع روسیه و اروپاست و در آن صورت همه چیز عادی خواهد بود.

بازارها

رئیس‌جمهور روسیه همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران فرانسوی در مورد مشکل بازار بورس نیز صحبت کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که نباید وقایع اوستیای جنوبی را به وضع بازار روسیه ربط داد بلکه باید آن را به بحران بازار جهانی که به خاطر وضعیت اقتصادی آمریکا بر جهان دیکته شده ربط داد.

وی با توصیه کردن به شرکای غربی روسیه برای بهتر کردن جو اقتصادی جهان گفت: البته که اقتصاد مشکل بسیار مهم بازار بورس است که البته نه تنها وضعیت‌های جنگی که به وجود آمد بر روی آن تاثیر گذاشت بلکه آن بحران‌های بازار جهانی از جمله و بیش از هر چیز بحران اقتصاد آمریکا نیز بر روی آن تاثیرگذار بوده است.

مدودف به خبرنگار الجزیره گفت: جنگ همیشه تاثیر منفی در ارتباط با سرمایه دارد، اما آن چه که بر سر بازار بورس ما آمده ناشی از روند بازارهای بورس جهانی است.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین خاطرنشان کرد که تحلیل‌ها را به طور تخصصی دنبال کرده است. وی گفت: کم کردن هزینه بازار بورس به طور گسترده به آن بستگی دارد که اوضاع بازار جهانی چگونه باشد.

وی گفت:‌ البته ما تلاش خواهیم کرد اقتصاد خود را تقویت کنیم. ما به سرمایه‌گذاری‌های خارجی علاقه‌مندیم و شکی در آن نیست. وی تصریح کرد: تمام کشورها باید یک سیاست اقتصادی مسئولانه را اجرا کنند. ما به یکدیگر وابسته‌ایم.

گرجستان

در مورد وضعیت گرجستان نیز بحث شد. رئیس‌جمهور روسیه گزارش‌هایی را در این باره که روسیه کنترل شهر بندری پتی را در اختیار دارد، رد کرد.

وی در مصاحبه با TF1 در پاسخ به این سوال که چرا نیروهای روسی در جاده‌های گرجستان از غرب به شرق این کشور آزاد هستند، گفت: ما 100 درصد به شرایط قرارداد آتش‌بس عمل می‌کنیم و نیروهای روسیه هیچ جا آزادانه راه نمی‌روند.

مدودف گفت: آنها خارج شده‌اند (از خاک گرجستان) و فقط در بخش امنیتی هستند. بخشی که از شش اصل مطرح شده در آن توافق ناشی می‌شود. در ارتباط با بندر پتی، ما نه کنترل آن را در دست داریم و نه آن را محاصره کرده‌ایم. تمام این‌ها حرف بی‌خودی است.

وی خاطرنشان کرد که در بندر پتی کشتی‌های آمریکایی تسلیحات به گرجستان می‌آورند.

کد خبر 61785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز