همشهری آنلاین: دیمیتری مدودف اعلام کرد: روسیه از آبخازیا و اوستیای جنوبی در صورتی که این دو جمهوری مورد حمله قرار بگیرند به طور کامل حمایت خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با سی ان ان ضمن بیان مطلب فوق افزود: بر مبنای فرمانی که من تحت عنوان شناسایی استقلال این دو جمهوری امضا کرده‌ام، کشور ما آبخازیا و اوستیای جنوبی را در تامین امنیت یاری خواهد داد.

دیمیتری مدودف روز سه شنبه 26 اوت فرامین شناسایی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را امضا کرد و به موجب آن از سایر کشور‌ها خواست تا استقلال این دو جمهوری را به رسمیت بشناسند.
[روسیه استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت]

مدودف گفت: شناسایی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا در راستای قوانین بین‌المللی بود.

او با اشاره به استقلال کوزوو مقایسه آن با شناسایی استقلال دو جمهوری یاد شده در قفقاز و بحث‌هایی که در این باره با دوستان غربی روسیه انجام گرفته‌است، نیز گفت: هریک از این دو موارد شناسایی استقلال، موارد ویژه‌ای هستند، مورد ویژه‌ای  در کوزوو و دو موارد ویژه‌ در آبخازیا و اوستیای جنوبی.

مدودف افزود: روسیه با شناسایی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا قصد ندارد در سایر مناقشات سرزمینی که پس از فروپاشی اتحاد شوروی در گرفته‌اند مداخله کند. البته این مساله کاملا مشخص است که روسیه کشوری است که باید امنیت منافع خود را در تمامی طول مرز‌هایش تامین کند.

اقدام به شناسایی دو جمهوری جدایی طلب روابط روسیه با قدرت‌های غربی را تیره تر خواهد کرد. قدرت‌های غربی، پاسخ مسکو  به تهاجم نظامی گرجستان به اوستیای جنوبی را نامتناسب توصیف کرده‌اند.

آمریکا و  اتحادیه اروپا نیز تا کنون اقدام روسیه مبنی بر شناسایی استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی را تصمیمی غیر قابل قبول و تاسف آور خوانده‌اند.

در سال 1992 نیروهای گرجستانی از منطقه اوستیای جنوبی بیرون رانده شدند و این منطقه اعلام استقلال کرد، اما تا کنون جمهوری اوستیای جنوبی در عرصه بین‌الملل مورد شناسایی رسمی قرار نگرفته است.

اوستیای جنوبی و آبخازیا دارای روابط رسمی با روسیه هستند. در حالی که نیرو‌های گرجی در صدد آن برآمده‌اند، تا با توسل به روز بر دو جمهوری اوستیا و ابخازیا مسلط شوند، دولت تفلیس ادعا کرده است که روسیه تلاش دارد این دو منطقه را جهت خنثی کردن تلاش‌های  گرجستان برای عضویت در ناتو، به خاک خود منضم کند.

کد خبر 61758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز