یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

تصور اینکه زمانی صابون وجود نداشته و شست‌وشوی بدن و دست و صورت تنها با آب امکان پذیر بوده، در شرایطی که انواع صابون‌ها با عطر‌ها و کارایی‌های مختلف در بازار وجود دارند، بسیار دشوار است.

در حال حاضر نمی‌توان تصور کرد که میکروب‌ها و آلودگی‌ها چگونه بدون استفاده از صابون از دست‌ها پاک می‌شده اند.

باید گفت که صنعت صابون سازی ریشه در بیش از ۲ هزار سال گذشته دارد و در میان بسیاری از صنایع شیمیایی، هیچ‌کدام همانند صنایع صابون‌سازی چنین تغییرات بنیادی در مواد اولیه شیمیایی خود تجربه نکرده‌اند.

معمولاً پذیرفته شده است که مصرف سرانه صابون نشان دهنده سطح زندگی افراد هر کشور است. صابون در واقع، هیچ‌گاه کشف نشده، بلکه بتدریج از مواد خام قلیایی و چربی‌ها بوجود آمده است.

صابون از نمک‌های سدیم یا پتاسیم و اسیدهای چرب گوناگون تشکیل شده است. طی هزاران سال مصرف صابون روز به روز بیشتر شده و در حال حاضر صابون به یکی از ضروریات زندگی بشر متمدن تبدیل شده است.

گفتنی است که  پیه، ماده چرب اصلی در صابون‌سازی است. همچنین روغن دنبه (حدود 20 درصد) دومین ماده اولیه مهم در صابون‌سازی است که از حیوانات کوچک اهلی به دست می‌آید.

در حال حاضر، صابون‌های مختلفی در بازار وجود دارند و دیگر تنها بحث شویندگی صابون‌ها مطرح نیست.

برای مثال برای انواع پوست‌ها صابون‌های مخصوصی وجود دارد و از سویی دیگر، صابون‌هایی تولید شده‌اند که همانند کرم‌ها عمل کرده و برخی بیماری‌های پوستی را برطرف می‌کنند و حتی موجب زیبایی پوست می‌شوند.

در ایران قیمت یک قالب صابون از حدود ۱۰۰ تومان شروع شده و در انواع خارجی به چند هزار تومان می‌رسد.

طبق توصیه متخصصان، افراد باید در هنگام خرید صابون به نوع پوست خود توجه کرده و در هر صورت از مصرف صابون‌هایی که خیلی پوست را خشک می‌کنند، اجتناب کنند.

همچنین توجه به علامت استاندارد و پروانه ساخت صابون ضروری است.

کد خبر 61459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز