شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

به تازگی محققان بار دیگر به جوانان در مورد مصرف بی‌رویه نوشابه‌های معروف به انرژی‌زا، از قبیل رد‌بول، هشدار داده‌اند.

یافته جدید:  هشدار جدید، از سوی محققان استرالیایی است و کمپانی‌های سازنده این نوشابه‌ها تعهد داده‌اند مستندات علمی به دست آمده از سوی این محققان را بررسی کنند. رویترز گزارش کرده است این محققان، ادعا کرده‌اند مصرف ردبول، می‌تواند احتمال سکته مغزی را تا حد قابل‌توجهی بالا ببرد.

مراحل تحقیق: هشدارهای اخیر را، محققان مرکز تحقیقات قلب و عروق بیمارستان آدلاید در استرالیا انجام داده‌اند و جزئیات آن را در اختیار کمپانی اتریشی تولید‌کننده نوشابه ردبول قرار داده‌اند. به گفته مجریان این طرح، وضعیت قلب و عروق 30 نوجوان، یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از مصرف یک قوطی 250 میلی‌لیتری از ردبول بدون شکر، بررسی شده و نتایج نشان می‌دهد که در این نوجوانان تغییراتی در سیستم قلبی و عروقی رخ می‌دهد که تقریبا معادل وضعیت بیماران قلبی است.

توضیح: در حال حاضر مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا در دنیا، روز به روز خصوصا در بین نوجوانان شایع‌تر می‌شود. آنها اعتقاد دارند که با نوشیدن این قبیل مکمل‌های انرژی‌زا می‌توانند انرژی لازم برای فعالیت‌های ورزشی را به دست آورند یا می‌توانند تا دیر وقت برای مطالعه بیدار بمانند. در حالی که توجه ندارند که این نوشابه‌ها فقط می‌توانند سبب یک افزایش انرژی سریع و کوتاه مدت شوند؛ ضمن اینکه عوارض گوناگونی هم برای آنها در منابع علمی ذکر شده است.

تاریخچه: انواع زیادی از نوشابه‌های انرژی‌زا با نام‌ها، مارک‌ها و مقادیر مختلف در بازار وجود دارند که Red Bull نام تجاری یکی از آنهاست. فرمول اولیه این نوشابه از تایلند نشأت گرفته، اما توسط یک فرد اتریشی به یک محصول جهانی تبدیل شد. این فرمول اتریشی تقریبا نیمی از بازار آمریکایی نوشابه‌های انرژی‌زا را به‌خود اختصاص داده است و در برخی از کشورها، حتی بیش از 80  درصد بازار را نیز در اختیار دارد. تقریبا چیزی در حدود 1 بیلیون از قوطی‌های 250 میلی لیتری این نوشابه طی سال 2000 در بیش از 100 کشور به فروش رفت که 260 میلیون آن متعلق به انگلستان بود. در سال 2003 نیز حدود 2 بیلیون قوطی آن در 120 کشور فروخته شد.

توجیه علمی: در هر 250 میلی لیتر این نوشابه، حدود 27 گرم قند (گلوکز، سوکروز)، 1000 میلی گرم تورین، 600 میلی‌گرم گلوکورونولاکتون، ویتامین‌های ب و 80 میلی‌گرم کافئین وجود دارد. اگر از میزان قند نسبتا بالای این ترکیب، که می‌تواند باعث چاقی شود، بگذریم، چرا که هم‌اکنون نوع بدون قند آن ساخته شده و به بازار آمده است، 2 ماده مهم تاثیرگذار و بحث‌برانگیز این نوشابه، یکی کافئین است و دیگری تورین. میزان کافئین موجود در یک قوطی 250 میلی‌لیتری ردبول، مختصری کمتر از کافئین یک فنجان متوسط قهوه است که حدود 100 میلی‌گرم است.

 برخلاف آنچه که این نوشابه‌ها به آن معروف شده‌اند، یعنی «ورزشی» بودن آنها، مصرف بیش از حد آنها، به جای آب، به‌دلیل وجود کافئین، می‌تواند در جذب مایعات بدن اختلال ایجاد کند و بدن را کم‌آب کند. کافئین می‌تواند اعتیادآور هم باشد و مصرف نامحدود آن برای کودکان، زنان باردار و شیرده با عوارضی همراه است و اگر در مصرف آن اعتدال رعایت نشود، برای جوانان می‌تواند عوارض قلبی  نیز به بار آورد.

تورین نیز می‌تواند عوارضی داشته باشد. اولین بار در سال 2001 و به‌دنبال گزارش ارتباط مصرف این نوشیدنی با مرگ 3 نفر از مصرف کنندگان، انجمن ملی غذا در سوئد عوارض تورین در ردبول بررسی شد و از آن زمان بسیاری از مراجع، این نوشابه را، به‌دلیل اینکه حاوی تورین است، به‌عنوان دارو در نظر می‌گیرند و اعتقاد دارند که قبل از مصرف آن باید با پزشک مشورت کرد.

کد خبر 61286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز