همشهری آنلاین: محمدرضا شجریان با حضور در مراسم جشن سالانه‌ انجمن منتقدان و نویسندگان خانه‌ تئاتر مدال نوشین را به عزت‌الله انتظامی، توران مهرزاد و علی نصیریان به عنوان سه چهره‌ی جاودان گروه تئاتر هنر ملی اهدا کرد.

به گزارش ایسنا، طی مراسمی که شامگاه پنج‌شنبه (31 مرداد) در تالار اندیشه‌ حوزه‌ هنری برگزار شد، آقای آواز ایران با پخش آهنگ «ایران ای سرای امید» برصحنه حاضر شد و در میان تشویق حاضران، مراسم تقدیر از هنرمندان نام‌برده را انجام داد.

شجریان گفت: امشب افتخار بزرگی نصیب من شد که بزرگان تئاتر و سینمای کشور اجازه دادند، مدال نوشین توسط من به آنان هدیه شود، مرا ببخشایید که به خاطر حضور در نخستین اجرای کنسرت همایون درایران، نمی‌توانم تا پایان این برنامه همراه شما باشم.

درادامه‌ این مراسم عزت‌الله انتظامی طی سخنان کوتاهی بیان کرد: پس از انقلاب متن مورد علاقه‌ی خود را پیدا نکردم و به همین دلیل روی صحنه نرفتم و دیگر هم توانایی دوماه تمرین و یک‌ماه اجرا را ندارم. اما تلاش می‌کنم با حضور در خانه‌ تئاتر خانه‌ هنرمندان و موزه‌ سینما برای این هنرها آنچه را از دستم بر می‌آید، انجام دهم.

او با اشاره به اظهارات رسول صادقی، رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان خانه‌ تئاتر که در آغاز این مراسم اعلام خستگی و استعفا کرده بود اظهار داشت: ما هم در همین شرایط زندگی‌ می‌کنیم با این‌که سن من بالاست، اما مدام کار می‌کنم زیرا هنرمند تا زمانی که زنده است، باید فعال و برای جوانان نمونه باشد.

انتظامی تاکید کرد: جوانان با امکانات گسترده‌ای که در اختیار دارند، باید پیش از این بدرخشند. چرا که شرایط امروز با دوران ما بسیار متفاوت است.

توران مهرزاد هم هنگام دریافت نشان نوشین ضمن قدردانی از برگزاری این مراسم گفت: افتخار می‌کنم که با استاد نوشین کار کردم و بزرگ شدم.

فرهاد آییش که همراه با همسرش، مائده طهماسبی مسئولیت اجرای این برنامه را برعهده داشت، هنگام انجام مراسم تقدیر از نصیریان گفت: در دوره‌ نوجوانی یکی از آرزوهای من دیدن بازیگر مورد علاقه‌ام، علی نصیریان بود تا این‌که شبی درکنار تالار سنگلج ماندم و به او سلام کردم و نصیریان سی‌سال بعد در نمایش من به‌نام "هفت شب با مهمان ناخوانده" بازی کرد و این نمایش عشق پنهان من به ایشان بود و در میان تمام آثارم کاری متفاوت است.

سخنان نصیریان 

علی نصیریان، نویسندگی و نقد را بنیان تئاتر دانست و یاد‌آور شد: اگر این پایه سست باشد، به هدفمان که همان تئاتر ملی که شایسته‌ ایران است نخواهیم رسید و توجه به این مقوله باید از سوی نهادها و هنرمندان صورت بگیرد، به همین دلیل این انجمن بسیار مهم است و جای تاسف دارد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

درادامه‌ این مراسم ایرج راد، مدیر عامل خانه‌ تئاتر ایران مدال نوشین را به استاد شجریان اهدا کرد.

راد گفت: برای من افتخار بزرگی است که از این سه‌ هنرمند شایسته‌ هنرهای نمایشی تقدیر شد و این هدیه‌ ناقابل به استاد شجریان ارائه شد، اما از این بابت دلگیرم که خانه‌تئاتر امکانات لازم را ندارد تا به‌صورت شایسته‌ای از بزرگان هنر کشور قدردانی کند. آنچه انجام دادیم با دلمان بود و قدم تمام کسانی که برای هنر این مملکت تلاش کرده‌اند بر چشم ماست.

انتخاب بیضایی

در بخش دیگری از این مراسم بهرام بیضایی، به خاطر کارگردانی نمایش «افرا» از سوی اعضای این انجمن به عنوان کارگردان برگزیده‌ی بالای 40 سال انتخاب شد.

مرضیه برومند، به نمایندگی از سوی بیضایی که به دلیل سفر به شمال امکان حضور در این مراسم را پیدا نکرده بود، پیام کوتاهی را خواند: " اگرچه بختم نخواسته میان شما باشم، ولی دلم آنجاست و هر چند این کلمات، سپاسگزاری مرا آنچنان که باید نمی‌رساند ولی جایزه‌ی شما گویای آن است که بار تعهد مرا به تئاتر و تماشاگران زیاد‌تر می‌کند تا برای آینده اگر فرصتی پیش آید به نمایش بهتری بیندیشم."

در بخش کارگردان‌های زیر 40 سال نیز جایزه‌ برگزیده‌ انجمن به نمایش به نادر برهانی‌مرند به‌خاطر اجرای «مرغابی وحشی» توسط همسرش آزاده انصاری به او تقدیم شد.

گروه تئاتر «لیو» به سرپرستی حسن معجونی به‌دلیل انجام فعالیت پژوهشی در زمینه‌ تئاتر و مخاطب و اجراهای موفق به‌عنوان گروه برگزیده‌ی سال انتخاب شد.

حسن معجونی اعلام کرد: 4 نمایش آماده و 6 مونولوگ داریم که امکان اجرا پیدا نکرده‌ام، اما از انجمن منتقدان و نویسندگان تشکر می‌کنم که این فعالیت‌ها را می‌بینند.

 سهراب سلیمی به عنوان یکی از اعضای خانه‌ تئاتر به دلیل انجام هماهنگی برای برگزاری مراسم‌های هفته‌ جشن تئاتر و پیگیری ساخت‌وساز ساختمان خانه‌ تئاتر مورد تقدیر ویژه قرار گرفت و مدال نوشین به او اهدا شد.

سهراب سلیمی گفت: برای من باعث خرسندی است که این مسئولیت ارزشمند ماندکار و اثر‌گذار را که ساخت‌وساز نخستین ساختمان هنرمندان تئاتر کشور است برعهده گرفته‌ام.

هم‌چنین ایرج راد هنگام تقدیر از سلیمی گفت: از انجمن منتقدان و نویسندگان نهایت تشکر را دارم که همواره بدون چشم‌داشت و در جریان‌ حرکت‌های صنفی کوشا و ثابت قدم بوده‌اند و از رسول صادقی درخواست می‌کنم که با وجود تمام وجود مشکلات هم‌چون هفت‌سال گذشته پایمردی کند و به مسئولیتش ادامه دهد.

رسول صادقی نیز از بهروز غریب‌پور که شرایط برگزاری این جشن را فراهم کرده بود و غلامحسین امیرخانی خوشنویس برجسته‌ کشورمان که کتاب‌های اهدایی را با دست‌خط خود مزین کرده بود تشکر و قدردانی کرد.

تقدیر از چهره‌های مطبوعاتی

دراین بخش محمد محمدعلی داستان‌نویس از دکتر بیژن نفیسی، روزنامه‌نگار باسابقه‌ تقدیر کرد.

محمدعلی گفت: امروز از سه هنرمند بزرگوار تئاتر و سینما تقدیر شد و آنچه مهم است این بود که کسانی مورد تقدیر قرار گرفتند که خود دست به قلم بوده‌اند و باعث افتخار است که به رغم همه‌ی کاستی‌های موجود انجمن به مقوله‌ی متن توجه کرده است.

بیژن نفیسی نیز این مراسم را شبی به‌یاد ماندنی برای خود توصیف کرد و گفت: درطول 37 سال کار در مطبوعات خبر نوشته‌ام و امشب خود من خبر شده‌ام و این برایم ارزشمند است.

حسن پارسایی نیز به عنوان منتقد برگزیده‌ی سال معرفی شد. درادامه‌ این مراسم افشین خورشید باختری به نمایندگی از هیئت داوران مسابقه‌ی مطبوعاتی بیانیه‌ی هیئت داوران را ارائه کرد.

برگزیدگان هیئت داوران

جایزه‌ بخش گزارش به فرشته حبیبی از ماهنامه‌ی هفت ارائه شد. حبیبی هنگام دریافت این جایزه‌ از تعطیلی مجله‌ هفت و مجله‌زنان که در زمینه‌ تئاتر با آنها همکاری می‌کرد اظهار تاسف کرد.

در بخش گفت‌وگو از امین عظیمی از روزنامه‌ اعتماد تقدیر شد و جایزه‌ این بخش به علی قلی‌پور دیگر خبرنگار روزنامه‌ اعتماد اهدا شد.

علی قلی‌پور جایزه‌ی خود را به مهدی میرمحمدی، مسئول صفحه‌ی تئاتر روزنامه‌ اعتماد اهدا کرد.

دربخش نقد: فروغ سجادی از روزنامه‌ بانی‌فیلم مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه‌ی این بخش به مهدی نصیری از ماهنامه‌ صحنه ارائه شد.

دربخش مقاله محمودرضا رحیمی، به‌خاطر نوشتن مقاله‌ای در نشریه‌ی روزانه‌ بیست ‌و ششمین جشنواره تئاتر فجر جایزه‌ ویژه‌ این بخش را از آن خود کرد.

محمود ناظری به‌ خاطر نگارش یادداشتی در نشریه‌ تحلیل روز شیراز در بخش یادداشت مورد تقدیر قرار گرفت و یادداشت عباس غفاری در سایت تئاتر ما به‌عنوان اثر برگزیده‌‌ این بخش انتخاب شد.

در بخش عکس جایزه‌ی برگزیده به سیامک زمردی مطلق ارائه شد. اما در بخش ترجمه به ‌دلیل کمبود ارسال آثار رسیده داوری انجام نشد و ترجمه‌ فرزانه‌ی فخریان شایسته‌ تقدیر اعلام شد.

در پایان این مراسم اسد‌الله امرایی دیگر عضو هیئت داوران با اظهار تاسف از لغو امتیار مجله‌ هفت گفت: در آغاز این جشن اعلام شد که در کشور ما آدم‌های مشهور را بیشتر تحویل می‌گیرند و متاسفم که این اتفاق نمی‌افتد. چرا که اگر این‌گونه بود، عزت‌الله انتظامی و دیگران که تلاش داشتند جان جوانی را نجات بدهند به دادگاه جنایی احضار نمی‌شدند.

گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ خسرو شکیبایی

عزت‌الله انتظامی در کیلیپی که از زندگی او ساخته و دراین مراسم پخش شده بود گفت: برخی از بازیگران هنگامی که به‌طور اتفاقی آنها را در خیابان‌ها و یا درمکان دیگری می‌بینیم بدون توجه از کنار آدم می‌گذرند اما خسرو هرگز چنین نبود او همیشه برای سلام و احوال‌پرسی پیش‌قدم و مشتاق بود.

علی نصیریان هم با اظهار تاسف از در گذشت زود‌هنگام شکیبایی، مطرح کرد: خسرو باید تا سال‌های سال زنده می‌ماند و نقش‌های بسیاری را بازی می‌کرد.

این مراسم با پخش کاست «نامه‌ها» با صدای خسرو شکیبایی به پایان رسید.

کد خبر 61208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز