سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید حمید مولانا در ششم اسفند ۱۳۱۵ در تبریز و در خانواده‌ای روحانی و علمی متولد شد.

mowlana

وی ۱۰ سال نخست زندگی را در تبریز سپری کرد که مصادف بود با جنگ جهانی دوم و ورود متفقین و روس‌ها به ایران.

مولانا کلاس چهارم و پنجم ابتدایی را در دبستان تعلیمات اسلامی رضوی که نزدیک خیابان شاپور قدیم بود گذراند. دوره متوسطه را ابتدا در دبیرستان تعلیمات جعفری و از کلاس دهم تا دوازدهم که دیپلم گرفت، در دبیرستان مروی تحصیل کرد.

آغاز فعالیت مطبوعاتی مولانا کار در نشریه دانش‌آموز بود و پس از پایان تحصیلات متوسطه به دانشگاه تهران برای تحصیل در رشته اقتصاد راه می‌یابد.

در همان ایام از روزنامه کیهان پیشنهاد سردبیری نشریه کیهان‌فرهنگی را که تازه تاسیس شده بود، به وی می‌دهند و یک سال مسئولیت آن را بر عهده داشت و بعد به روزنامه کیهان انتقال می‌یابد و مسئول صفحه اقتصادی آن روزنامه می‌شود.

مولانا در سال ۱۳۳۷ از دانشگاه نورت وسترن شیکاگو بورس تحصیلی دریافت کرد و به آمریکا رفت و تا سال ۱۳۴۲ که در آنجا بود لیسانس(اقتصاد)، فوق‌لیسانس(ارتباطات بین‌الملل) و دکترایش(علوم سیاسی و روابط بین‌الملل) را گرفت و بعد از پایان دوره دکترا بلافاصله به ایران برگشت.

پس از مراجعت به ایران، دکتر مصباح‌زاده که آن زمان مدیر مسؤول کیهان بود، از وی خواست سردبیر کیهان شود. این سردبیری بیش از ۳ تا ۴ ماه طول نکشید. سال ۱۳۴۳ وی دوباره به آمریکا رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در آنجا ماند.

حمید مولانا یکی از پیشکسوتان و چهره‌های برجسته در رشته‌های روابط بین‌الملل و ارتباطات در سطح جهان است و به مدت ۵۰ سال در آمریکا، اروپا و بسیاری از دانشگاه‌های مهم دنیا به تدریس و تحقیق مشغول بوده است.

وی چند سال پیش به عنوان چهره ماندگار کشور انتخاب شد. مولانا بنیانگذار و موسس اولین و قدیمی‌ترین برنامه آموزشی و پژوهشی ارتباطات جهانی در دانشگاه‌های آمریکا است.

  روابط عمومی و مثلث دولت، جامعه و رسانه

  اگر اعتماد نباشد، ارتباطات معنایی ندارد

مولانا بیش از ۳۰ کتاب نوشته که برخی از آنها به زبان‌های مختلف ترجمه شده که شامل حوزه‌های آمریکا و غرب‌شناسی، اسلام‌شناسی، دیپلماسی و روابط بین‌الملل است.

وی مشاور چندین سازمان بین‌المللی از جمله سازمان ملل و یونسکو بوده است. چند سال قبل در مراسم تجلیلی که از وی و آثار علمی‌اش از طرف استادان روابط بین‌الملل در آمریکا صورت گرفت، به عنوان استاد ممتاز و ارشد انجمن مطالعات بین‌المللی که سازمان علمی استادان و پژوهشگران این رشته در سطح جهانی است، انتخاب شد.

او همچنین به مدت چند سال رییس انجمن بین‌المللی پژوهش در علوم ارتباطات بوده و سمت افتخاری این آکادمی علمی را که متشکل از استادان و محققین این رشته در سطح بین‌المللی می‌باشد، دارا است.

[نکوداشت پروفسور حمید مولانا برگزار شد]  [آمریکایی‌‌ها انقلاب را جنگ ترجمه کردند]

حمید مولانا در رشته ارتباطات تنها ایرانی با بالاترین درجه آکادمیک این رشته است و سال‌هاست در رسانه‌ها او را با پیشوند پروفسور معرفی می‌کنند.

وی در سال ۱۳۸۷ از طرف رئیس‌جمهور وقت - محمود احمدی نژاد - به سمت مشاور رئیس‌جمهور برگزیده شد.

کد خبر 61003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز