یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برگزیدگان پنجمین جشنواره‌ سراسری عکس کودک در سه بخش کودک، نوجوان و بزرگ‌سالان در سالن تابستانی آمفی‌تئاتر کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان معرفی و تقدیر شدند.

به‌گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علی‌رضا کریمی صارمی، دبیر این جشنواره در مراسم افتتاحیه‌ی نمایشگاه عکس‌های برگزیده و معرفی آثار برتر، نگاه‌ کودکان و نوجوانان ایران ‌زمین را به پیرامون خود، نگاهی زیبا عنوان کرد و گفت: امسال در داوری و برگزاری جشنواره، نگاهی کیفی داشتیم در این راه سعی کردیم تا از تمامی امکانات خود استفاده کنیم.

وی دربارهء روند برگزاری جشنواره‌ی پنجم، گفت: آیین‌نامه و فراخوان جشنواره اواخر سال گذشته توزیع شد و در طول مهلت تعیین‌شده، 2586 قطعه عکس به دبیرخانه رسید که هیئت داوران، پس از چندین جلسه داوری، 124 قطعه عکس را شایسته‌ی راهیابی به بخش مسابقه دانست.

دبیر پنجمین جشنواره عکس در ادامه با اشاره به تنوع آثار رسیده به جشنواره افزود:  این 2586 قطعه عکس، از 743 نفر عکاس بود که این رقم در جشنواره‌های عکس، رقم بالایی است و مسوولان باید حساسیت بیشتری نشان دهند تا در سال‌های بعد از این امکان استفاده بهتری کرد و جشنواره در سال‌های دیگر بهتر برگزار شود.

کریمی صارمی هم‌چنین گفت: در این دوره از جشنواره شاهد نوع نگاه خوب و عالی کودکان و نوجوانان به اطراف خود بودیم، اما متاسفانه دوربین‌هایی که در اختیار آنان است، با کیفیت نیستند و مسوولان باید فکری برای قرار دادن دوربین‌های با کیفیت در اختیار بچه‌ها کنند.

در این مراسم که با حضور اهالی جامعه عکاسی، هنرمندان عرصه‌ی کودک و نوجوان و جمعی از مدیران کانون پرورش فکری برگزار شد در ادامه، مهدی رحیمیان، عکاس با سابقه و داور این دوره از جشنواره، به نمایندگی از هیئت داوران به پشت تریبون رفت و بیاینیه‌ی این هیئت را قرائت کرد.

بر اساس این گزارش،در بیانیه‌ی هیئت داوران ضمن ابراز شگفتی از حجم آثار رسیده به جشنواره و کیفیت این عکس‌ها، آمده‌ بود: مشاده انبوهی از عکس‌هایی که توسط کودکان تهیه شده، بیننده را با شگفتی مواجه می‌سازد؛عکس‌هایی که عکاسان خردسال‌شان، بر دلهره‌ی گرفتن دوربین در دست چیره شده‌اند و با جسارتی دوچندان به پرسه زدن و جست‌وجوی کنجکاوانه در محیط پیرامون خویش پرداخته‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه، داوران به آسیب‌شناسی عکس کودک پرداخته و معتقد بودند: در بسیاری از آثار به نمایش‌ در آمده در جشنواره، تجربیات بزرگ‌سالی دیگران بر یافته‌های ناب کودکان سایه افکنده است. در آینده شاید بتوانیم با به کارگیری تدابیر هوشمندانه با عبور آگاهانه‌ی این سایه‌ی گسترده، نور و رنگی دیگر را در آثار کودکان شاهد باشیم.

پس از قرائت بیانیه داوران، برگزیدگان سه بخش اصلی جشنواره جوایز خود را از مهدی باقری، معاون تولید کانون، سید مظفر شجاعی رییس حوزه ریاست ، سیدحسین وزیری، معاون پژوهش و امور بین‌الملل و محمدرضا کریمی‌صارمی، مدیر امور سینمایی کانون و اعضای هیئت داوران دریافت کردند.

در بخش کودک، اردلان حسنعلی‌زاده از قوچان، الهه صادقی زرنوشه از قم و مهران بهرامی از مشهد  دیپلم‌های افتخار و دوربین‌های دیجیتال عکاسی را برای کسب رتبهء اول تا سوم از آن خود کردند. هم‌چنین در این بخش، باران توجهی، لوح تقدیر و دوربین دیجیتال را به خود اختصاص داد.

در بخش نوجوان، فاطمه‌سادات حسینی زهرایی از مشهد، محمدمهدی مومنی از تهران و مهدی فروغی از سبزوار توانستند رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده و دیپلم افتخار و دوربین‌های دیجیتال عکاسی را به خود اختصاص دهند.

بر اساس آرای هیئت داوران، در بخش عکس بزرگ‌سالان نیز محمدحسین باقری از قوچان، میعاد آخی  و شاهرخ حیدری هر دو از اهواز به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند و جوایز خود را که یک سکه بهار آزادی و دیپلم افتخار بود از دستان داوران دریافت کردند.

در این بخش هم‌چنین از کاظم حسینی از مشهد و سیدمحسن سجادی از تهران تقدیر شد و هر کدام یک سکه بهار آزادی و لوح تقدیر دریافت کردند.

بعد از مراسم اهدای جوایز، انیمیشن «بارون میاد جرجر» از جدیدترین تولیدات واحد انیمیشن کانون به پرده‌ی نمایش سینمای تابستانه‌ی کانون نمایش داده شد که مورد استقبال چشم‌گیری از سوی حاضران قرار گرفت.

در ادامه، با حضور عکاسان و برگزیدگان، نمایشگاه پنج‌روزه‌ی عکس‌های بخش مسابقه در محل سینما افتتاح شد و مورد بازدید حاضران قرار گرفت.

گفتنی‌است در این نمایشگاه هم‌چنین کتاب نفیس مجموعه 124 عکس رسیده به مرحله‌ی مسابقه‌ی این جشنواره در میان عکاسان و اهالی رسانه توزیع شد.

این مراسم با پذیرایی و برپایی ضیافت شام در محیط باز مجموعه‌ی سینما کانون به پایان رسید.

با برگزاری این مراسم، نمایشگاه آثار شرکت‌کننده در بخش مسابقه پنجمین جشنواره عکس  به‌طور رسمی گشایش یافت و به مدت پنج روز تا پنج‌شنبه 31 مردادماه در محل سینما کانون واقع در خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) دایر است.

لازم به ذکر است که بازدید از این نمایشگاه برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 60785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز