یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از بخش‌های مهم توافقنامه آتش بس میان روسیه و گرجستان می‌گوید: نیروهای دو طرف باید «به سوی خطوط پیش از آغاز اقدامات خصمانه» عقب نشینی کنند.

اشپیگل آنلاین از تفلیس گزارش داد، با این حال نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه این حق را به روسیه می‌دهد که برای امنیت اوستیای جنوبی در مناطق مرزی گرجستان هم گشت‌زنی کند.

او ظاهرا در نامه‌ای به میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان درباره این بخش مبهم از توافقنامه آتش که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا برای قفقاز حاصل شده، درباره آن توضیح داده است.

بر اساس این سند مورخ 14 اوت که یکی از مقامات ارشد گرجستان به رسانه‌ها نشان داده است، نیروهای صلح‌بان روسی در آینده می‌توانند «چند کیلومتری» خارج از مرزهای اوستیای جنوبی در مناطق گرجی گشت‌زنی کنند. سارکوزی در این نامه ادامه داده است، اما این وضعیت شامل حال شهرها مهم «که پیش از همه منظورم گوری است» نمی‌شود.

بر مبنای این سند، فقط نیروهای صلح‌بان روسی در مناطق گرجی حق گشت‌زنی دارند. دیگر سربازان روسی باید به مواضع خود که پیش از آغاز جنگ در آنجا مستقر بوده‌اند، بازگردند.
«تدابیر مضاعف امنیتی» که روسیه آن را استدلال خود برای عقب‌نشینی نکردن از گرجستان عنوان کرده است، از نظر سارکوزی قابل پذیرش نیست. به گفته وی، «تدابیر مضاعف امنیتی» مورد توافق فقط در محدوده اوستیای جنوبی قابل اجراست. این تدابیر در دیگر بخش‌های موجود در قلمرو گرجستان قابل اجرا نیست. در این نامه آمده است:‌ «به طور مشخص گفته شده که این "تدابیر" فقط می‌تواند در منطقه‌ای چند کیلومتری از مرز میان اوستیای جنوبی و دیگر مناطق گرجستان اجرا شود.» گرجستان روسیه را متهم می‌کند که عملیات نظامی خود را در گرجستان ادامه می‌دهد.

دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه توافقنامه آتش بس با میانجی‌گری اتحادیه اروپا را روز شنبه امضا کرد، میخاییل ساکاشویلی، همتای گرجی او جمعه شب این توافقنامه را امضا کرده بود. این طرح شش ماده‌ای شامل عقب‌نشینی نیروهای گرجی و ارتش روسیه به مرزهای «پیش از آغاز اقدامات خصمانه» است. در بند پنجم این توافقنامه آمده است که نیروهای صلح‌بان روسیه می‌توانند تا زمانی که بر سر «ساز و کاری بین‌المللی» توافق حاصل شود، «تدابیر مضاعف امنیتی» را در اطراف اوستیای جنوبی اتخاذ کنند. هنوز مشخص نشده است که این بند باید چگونه عملی شود.

کد خبر 60771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز