همشهری آنلاین: روسیه اعلام کرد: لهستان با پذیرش قرار داد مبنی بر استقرار سیستم سپر دفاع موشکی، خود را در معرض یک حمله و حتی یک حمله اتمی قرار داده است.

تایم به نقل از اینترفاکس گزارش داد: ژنرال، آناتولی نوگوویتسین جانشین فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه اعلام کرد با استقرار این سیستم، لهستان  صد در صد در معرض حمله قرار خواهد گرفت.

او با اشاره تلویحی به لهستان این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد: روسیه در صورتی که متحد یک کشور دارای سلاح اتمی به آن کشور کمک کند، استفاده از سلاح اتمی علیه این متحد را مورد تائید قرار خواهد داد. نوگوویتسین افزود: احتمال استفاده از سلاح اتمی نیز می‌تواند بخش استراتژیک یک سیستم بازدارنده محسوب شود.

مدودف رئیس جمهور روسیه هم اعلام کرد: استقرار سیستم رادار سپر دفاع موشکی آمریکا در لهستان همانگونه که ما پیشتر گفته بودیم به طور کامل و اشکاری روسیه را مورد هدف قرار داده است.

این اظهارات از سوی مقامات روس پس از آن بیان می‌شود که در روز پنجشنبه 14 اوت لهستان و آمریکا توافقنامه اولیه‌ای را درخصوص استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در لهستان، به امضا رساندند.[امضای توافقنامه سپر دفاع موشکی بین آمریکا و لهستان]

این توافقنامه در زمانی امضا شده است که روابط آمریکا و روسیه به دلیل درگیری میان مسکو و گرجستان، بر سر منطقه اوستیای جنوبی، تیره شده است. آمریکا در جریان درگیری‌ها بر سر اوستیای جنوبی آشکارا از گرجستان که متحد کلیدی این کشور در منطقه قفقاز محسوب می‌شود حمایت کرده است.

آمریکا البته ارتباط میان  استقرار سپر دفاع موشکی این کشور در لهستان را با درگیری‌ها در گرجستان رد کرده است.

اما به اعتقاد مقامات روس توافق بر سر استقرار  سپر دفاع موشکی در لهستان که همزمان با بحران در اوستیای جنوبی امضا شده نشانگر آن است که سپر دفاع موشکی آمریکا روسیه را هدف گرفته است.

کد خبر 60741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز