شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از انتخاب 20 دانشگاه برتر جهان اسلام در نظام رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی روابط عمومی وزارت علوم،دکتر منصور کبگانیان که در حاشیه سی و ششمین گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری در جمع خبرنگاران سخن می گفت افزود:موضوع  نظام رتبه بندی دانشگاه های کشورهای اسلامی که از وظایف وزارت علوم تحقیقات و فناوری  می باشد در داخل کشور با اولویت بندی بین المللی آغاز شده است.

وی در خصوص جایگاه دانشگاه های کشور ایران در جهان گفت:دانشگاه های ایران  در سطح جهانی دارای رتبه های علمی بالایی را دارا  هستند چرا که دانشگاه های رتبه اول جهان استقبال خیلی خوبی از فارغ التحصیلان دانشگاه های ما دارند که در مقاطع دکتری به عنوان هیئت علمی این دانشگاه ها همکاری کنند

دکتر کبگانیان در عین حال خاطرنشان کرد:به دلیل آنکه اطلاعات دانشگاه های ایران به طور جامع  بر روی سایت های اینترنتی و بین المللی قرار نگرفته و حضور جدی در این زمینه نداشته ایم  دانشگاه های ایران در سایت های بین المللی جزء 500 دانشگاه برتر دنیا معرفی نشده است.

وی  با اشاره به اقدامات انجام شده برای معرفی دانشگاه های ایران در سطح جهان افزود: خوشبختانه این کار از دو سال قبل آغاز شده است و در این راستا این موضوع در سازمان کنفرانس اسلامی مطرح شد که  بودجه ای گذاشته شود که 20 دانشگاه برتر جهان اسلام انتخاب بشوند و بورس ویژه ای به آنها داده شود تا بتوانند رقابت جهانی نمایند.

به گفته دکتر کبگانیان این موضوع مقدمه ای شد که در سازمان کنفرانس اسلامی نهادی برای رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام ایجاد شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری یادآور شد: چون اطلاعات وسیعی باید از تمامی دانشگاه های جهان اسلام منتقل شود تا این سازمان بتواند این اطلاعات را پردازش کند که در نوع خود کار بسیار عظیمی است و در این راستا جمهوری اسلامی ایران داوطلبانه به این موضوع وارد شده است.

وی افزود: قبلا این امر در کشور ترکیه صورت می گرفت ولی امسال  وزارت علوم تحقیقات و فناوری از طریق یکی از موسسات این وزارتخانه این کار را شروع کرده است و این نهاد در حال شکل گرفتن است که البته باید حمایت جدی از آن صورت بگیرد.

دکتر کبگانیان از تصویب اساسنامه این نهاد ازسوی نمایندگان کشورهای عضو رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان اسلام در این زمینه خبر داد و گفت: با بررسی تمامی پیشنهادها و شاخص های ارایه شده از تمامی کشورهای عضو در  این رتبه بندی تلاش شد این شاخص ها در حد بین المللی باشد تا این امر منجر به  آن شود که دانشگاه های  جهان اسلام در این مرحله بتوانند با دانشگاه های دیگر جهان رقابت کنند.

وی تعدادکشور های عضو رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان اسلام را 57 کشور اعلام کرد و افزود: تعدادی از این کشورها دانشگاه های برتر  و قابل رقابت جهانی ندارند  که پیش بینی می کنیم این تعداد حداکثر به 40 کشور برسد.

دکتر کبگانیان یادآور شد ما از تمامی دانشگاه های کشورهای مسلمان دعوت کرده ایم که در نظام رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام شرکت کنند چرا که علاوه بر گرفتن بورس این نهاد، تبادل اطلاعات ، دانشجو و هیئت علمی از دیگر مزیت های آن است که دانشگاه ها می توانند برای گسترش و توسعه آموزش عالی کشور خود از آن استفاده کنند.

به گفته وی در این راستا با پیگیری های انجام شده از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به همه دانشگاه ها اعلام شده  است که آمارشان را به روز نگاه دارند و هم اکنون بیش از 38 دانشگاه آمارشان کامل شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین از تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خبر داد و افزود: این موضوع خبر خوشی برای دانشمندان و محققان کشورمان است که قبلا مجبور بودند مقاله های خود را برای استناد علمی به سایر پایگاه های علمی دنیا بفرستند.

وی  با بیان اینکه کلیه سیاست ها ، ضوابط وشرح وظایف این پایگاه به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسیده است ، افزود: شورای راهبردی کاملی برای این پایگاه تعیین شده است که وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، معاونان پژوهشی وزارتخانه ها ، سایر معاونان مرتبط وزارتخانه ها از جمله وزارت امور خارجه، سازمان تبلیغات  اسلامی ، آموزش و پرورش و تعدادی از سازمان های بین المللی که نیاز به همکاری آنها در این زمینه داریم و تعداد زیادی از سردبیران نشریات داخلی و خارجی در آن عضویت دارند.

دکتر کبگانیان افزود: بسیاری از نشریات داخلی در کشور داریم که حقشان این است که به عضویت ISC درآیند و از اعتبار ویژه آن برخوردار شوند.

وی با اشاره به راه اندازی پایگاه  ISC افزود: تولید علم بحث جهانی است و بایستی نظریات علمی که  توسط دانشمندان کشورها  ارایه می شود از سوی دیگر محققان بررسی و نکات مثبت و منفی آن را ببینند و به اصطلاح نمایه شوند که چقدر این مقالات مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی نمایه کردن مقالات جزء سنت های دانشمندان است که دانشمندان کشورمان در پایگاه های خارجی این کار را می کردند که به دلیل محدودیت هایی که داشت سال گذشته کشورهای عضو ISC تصمیم گرفتند این پایگاه علمی در ایران باشد که شورای انقلاب فرهنگی اجرای آن  را تصویب کرد.

دکتر کبگانیان تصریح کردتاسیس این پایگاه علمی می تواند جایگاه واقعی دانشمندان کشورهای عضو و از جمله ایران را مشخص کند.

وی همچنین ضعف و بهینه نبودن مدیریت پژوهش  در کشورمان  را بزگترین چالش موجود در این زمینه خواند وگفت:در این راستا لازم است نهادهای مرتبط پژوهشی مدیریت شده تا تداخل وظایف آنان رفع شود که امسال وظیفه ما این است که شرح وظایف مشخص و شفاف را برای آنها تدوین کنیم که امیدواریم با تدوین نقشه جامع علمی کشور این موضوع رفع شود.

دکتر کبگانیان پژوهش و توسعه علم در حوزه علوم انسانی را از دیگر اولویت های جدی  وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سالجاری عنوان کرد و افزود: از آنجا که بحث علوم انسانی در همه حوزه های دیگر نظیر صنعت،سلامت و سایر حوزه ها اثرگذار است وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بسیج نیروها در دانشگاه ها و حوزه ها توجه ویژه ای را به این موضوع  دارد.

کد خبر 60196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز