همشهری آنلاین: دولت گرجستان اعلام کرد که جنگنده‌های روسی بزرگترین بندر این کشور در کرانه دریای سیاه را بمباران کرده‌اند.

به گزارش سی ان ان، الکساندر لومیا دبیر شورای امنیت ملی گرجستان اعلام کرد: جنگنده‌‌های روسی علاوه بر بمباران بندر پوتی، جاده اصلی بین جنوب گرجستان با مناطق شرقی و فرودگاه تفلیس را بمباران کرده‌اند.

تلویزیون گرجستان نیز گزارش داد که بندرگاه بندر پوتی به طور کامل منهدم شده است. براساس گزارش‌ها مقامات گرجستان از بیم احتمال حمله روسیه به تفلیس ساختمان‌ها و ادارات دولتی را تخلیه کرده‌‌اند.

بی بی سی نیز خبر داد که نبرد‌های سنگینی میان نیرو‌های روسیه و گرجستان در اوستیای جنوبی جریان دارد.

بر اساس گزارش بی بی سی دولت گرجستان ادعا کرده است که کنترل شهر تسخین والی مرکز اوستیای جنوبی را در دست گرفته است.

البته ساعاتی پس از این ادعا شوتا اوتیا شویلی سخنگوی وزارت کشور گرجستان گفت، این کشور کنترل بخشی از تسخین‌والی مرکز جدایی طلب اوستیای جنوبی را که از کنترل کامل آن خبر داده بود، از دست داده است.

به گزارش ریا نووستی، ایگور کوناشنکوف معاون فرمانده کل نیروهای زمینی فدراسیون روسیه اعلام کرد که یگان های ارتش 58 وزارت دفاع فدراسیون روسیه که برای کمک به نیرو‌های صلح کشوراین وارد تسخین والی پایتخت جمهوری برسمیت شناخته نشده اوستیای جنوبی شدند  و هم اکنون مراکزی که از آنجا نیروهای گرجی به مواضع نیرو‌های صلح و تسخینوالی شلیک می‌کردند را تحت کنترل خود در آورده‌اند.

وی هشدار داد که از این پس هر شلیکی به منطقه تحت مسئولیت نیرو‌های حافظ صلح روسیه، به شدت خنثی خواهد شد.

پیشنهاد آتش بس در شورای امنیت رای نیاورد

به گزارش خبرگزاری‌ها روسیه همچنین با پیش نویس آتش بس در شورای امنیت مخالفت کرده است.

در واقع شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از دو جلسه، نتوانست قطعنامه آتش بس در منطقه اوستیای جنوبی را به تصویب برساند. گفته می‌شود پس از مطرح شدن ادعای تصرف تسخین والی مرکز اوستیای جنوبی از سوی دولت گرجستان، آمریکا کوشید با ارائه پیش نویسی مبنی بر اعلام آتش بس در اوستیای جنوبی از پیش روی نیرو‌های روسی در اوستیای جنوبی جلوگیری کند. اما روسیه که خود در شورای امنیت دارای حق وتو است.با تصویب قطعنامه آتش بس مخالفت کرد.

سابقه

حمله روز جمعه نیروهای گرجستان به منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی، با واکنش شدید روسیه همراه شد و 2 کشور را در آستانه جنگ تمام‌عیار قرار داد. یک واحد نظامی از نیروهای روسی متشکل از 150دستگاه تانک و نفربر وارد اوستیای جنوبی شد و جنگنده‌های روسی نیز یک مقر نظامی گرجستان را مورد حمله قرار دادند.

حمله نیروهای روسیه به اوستیای جنوبی در شمال گرجستان، پس از آن صورت گرفت که نیروهای گرجی مدعی تصرف شهر تسخینوالی، مرکز این منطقه جدایی‌طلب پس از بمباران چند ساعته آن شدند.[مشعل صلح در پکن؛ آتش جنگ در قفقاز]

کد خبر 60165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز