جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کاخ نیاوران در آخرین روزهای هفته گذشته پذیرای علاقه‌مندانی بود که برای کنسرت شهرام ناظری بعد از 2 سال دوری از اجرا در پایتخت، آمده بودند.

اگرچه این کنسرت هم به رسم نانوشته همه کنسرت‌ها با تاخیر آغاز شد و مردم مشتاق شنیدن صدای ناظری را از پشت در تا مدت‌ها بعد از آنکه روی صندلی‌های زیاد محوطه نشستند، معطل کرد اما حضور بیش از 4هزار نفر در مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران در اولین شب اجرا حاکی از آن بود که دوستداران شوالیه آواز، بیدی نیستند که از این بادها بلرزند.

بعد از گذشت حدود یک ساعت از زمان مقرر کنسرت، محمود سراجی مدیر مؤسسه فرهنگ و هنر حافظ که مسئولیت برگزاری این کنسرت را برعهده داشت به روی سن آمد و ضمن عذرخواهی از مخاطبان به‌منظور دیر برگزار شدن کنسرت، گفت: مجموعه ما این افتخار را پیدا کرد که پس از وقفه در برنامه‌های صحنه‌ای شهرام ناظری، کنسرت بزرگ مولانا را در تهران و 11 شهرستان بتوانیم اجرا کنیم.

پس از صحبت‌های سراجی، شهرام ناظری با سه‌تار خود به روی صحنه آمد و قبل از اجرا ضمن خیر مقدم به مشتاقان کنسرت خود گفت: من از شما عزیزان که همیشه پیگیری‌کننده کارهای هنری و هنرمندان کشور هستید سپاسگزاری می‌کنم.

شما همیشه موجب حرکت همه هنرمندان خوب کشور هستید و به ما انگیزه می‌دهید. من از تمام دوستان، هنرمندان، اهالی قلم، دانشگاهیان و کارمندان که باعث شدند ما چنین برنامه‌هایی را داشته باشیم سپاسگزاری می‌کنم. سعادت بزرگی برای من و گروه من است که با این کنسرت در خدمت شما باشیم.

درابتدا شهرام ناظری با سه تار به آواز خوانی در دستگاه راست‌پنجگاه پرداخت، اما بعد از اجرای این قطعه به واسطه شکسته شدن دوربین یکی از پروجکشن‌ها، تیم اجرایی از او خواستند تا کنسرت را ادامه ندهد تا این مسئله برطرف شود.

در این میان گروه متشکل از نوازندگانی چون شروین مهاجر،  نوازنده کمانچه، نگار خارتن کمانچه آلتو، سیاوش ناظری دف، شهرام غلامی بربط، صابر نظرگاهی تار و شهرام محمدی ستار دم و دیوان به روی صحنه آمدند و با کوک کردن سازهایشان منتظر رفع مشکل پیش آمده بودند.

در ادامه کنسرت،شهرام غلامی ،تکنوازی عود  را آغاز و سپس شهرام ناظری با صدای خود او را همراهی کرد که پس از دقایقی نیز گروه‌نوازی آغاز شد.

در این برنامه، گروه مولوی به اجرای قطعاتی چون مقدمه گروه‌نوازی و آواز، «تصنیف مرا گویی چه سانی»، «من چه دانم»، تصنیف «سلسله موی دوست»، «مثنوی معنوی»، تصنیف «قفل زندان بشکنم»، پرداختند.

پس از اجرای این بخش، ناظری گفت: سپاسگزارم که تا اینجا با نهایت دقت و حسن ذهنیت بالای موسیقایی که معلوم است در همگی شما وجود دارد به کارها گوش کردید.

وی افزود: ما بخشی از کنسرت را به اجرای 2 قطعه کردی به نام‌های‌های یدی و مینای دیده که مربوط به منطقه شکاک است اختصاص داده‌ایم. شکاک منطقه‌ خاصی است که نوع خاصی از مقام‌های کردی را دارد.

این سبک و سیاق خاص موسیقایی مربوط به بخشی از کردستان عراق، کردستان ترکیه، ارومیه و مناطق شمال غربی کشور است.

پس از صحبت‌های ناظری این 2 قطعه کردی اجرا شد که ناظری پس از این بخش نیز به توضیح کوتاهی پرداخت و گفت: به خاطر اینکه کنسرت با تاخیر شروع شد سعی کردیم برنامه را یکپارچه تا آخر اجرا کنیم و با توجه به درخواست‌های بی‌شمار مخاطبان، بخش آخر را به اجرای تصنیف آتش در نیستان اختصاص داده‌ایم؛

که  توضیحات وی با استقبال بسیار حاضران مواجه شد. شب اول، این کنسرت از صدابرداری مناسبی برخوردار نبود ولی تیم اجرایی وعده داده‌اند که در اجراهای 20 و 21 مرداد که از ساعت 20 در مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران تکرار می‌شود، این مشکلات را رفع کنند.

داوود گنجه‌ای و درویش رضا منظمی 2 استاد کمانچه در این اجرا حضور داشتند که در پایان به‌دلیل اجرای خوب گروه و توانایی ناظری در این کنسرت به او تبریک گفتند. حافظ ناظری(فرزند شهرام) هم در این کنسرت حضور داشت، اما نه در روی صحنه، او در ردیف اول نشسته بود.

کد خبر 60109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز