جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای نخستین بار، خرکی مناسب ساز تار با ویژگی‌های تازه به ثبت رسید که به تقویت صدادهی و ارتقای کیفی صدای این ساز کمک خواهد کرد.

 امین رامین سازنده این خرک در گفت وگویی با همشهری آنلاین ضمن اعلام این خبر گفت: این خرک که برای ساز تار طراحی و ساخته شده در تاریخ 8 خرداد 87 گواهینامه ثبت اختراع اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی را از آن خود کرده است.

رامین که  کارشناس ارشد موسیقی از دانشگاه هنر و مدرس ساز تار است  و پیش از این هم در جشنواره های فجر سال‌های 74 و 76 با گروه شورانگیز برگزیده این جشنواره‌ها شد، هدف اصلی خود را از این کار حفاظت از محیط زیست  اعلام کرد و گفت: برای ساخت خرک، از شاخ حیوانات استفاده می شود، اضافه بر آن خرک‌های موجود در بازار قابلیت مناسبی در انتقال صدا ندارند و اگر خرکی این قابلیت را داشته باشد، حتما قیمت بالایی خواهد داشت و نمی‌تواند درسازهای ارزان قیمت مورد استفاده قرار بگیرد. این خرک که شکل ظاهری آن بسیار شبیه به خرک‌های ساخته شده از جنس شاخ حیوانات است از مواد ترکیب پلیمری ساخته شده  و برای رسیدن به این ترکیب تحقیق و آزمایش‌های زیادی صورت گرفته و جنس صدای تولید شده توسط آن قابلیت بسیار مناسبی دارد.

او اضافه کرد: ایده و طرح این کار چند سال پیش از این به وجود آمد ولی ساخت آن از مرداد 86 با نظرات کارشناسانه ی مهندسین پلیمر در بخش فنی و استفاده از تجربیات سازندگان تار و تایید اساتید مجرب موسیقی در بخش هنری آغاز شد.

خرک یکی از مهمترین اجزای ساز است که وظیفه انتقال صدا از سیم‌ها به کاسه  ساز را به عهده دارد و نقش اساسی آن بهبود کیفی صدای ساز است

کد خبر 60084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز