همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل نشستی اضطراری را برای بررسی تشدید خشونت در منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی در گرجستان برگزار کرد.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، روسیه که متحد نزدیک اوستیای جنوبی است خواستار تشکیل این جلسه شد که در آخرین ساعات روز پنجشنبه کارش را آغاز کرد. ویتالی چورکین، سفیر این کشور گرجستان را به رفتار خشن در قبال منطقه‌ای شکننده متهم کرد.

در حالی که این نشست در حال برگزاری بود، گزارش‌های رسانه‌ای منتشر شد که دولت گرجستان و جدایی‌طلبان اوستیای جنوبی روز جمعه چند ساعت پس از لغو آتش بس اعلامی میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان، جنگنده‌هایی را برای بمباران یکدیگر به پرواز درآوردند.

خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از وزارت بهداشت اوستیای جنوبی گزارش داد، بسیاری غیرنظامیان در این حملات هوایی کشته شدند.

این خبرگزاری اعلام کرد، طرف اوستیای جنوبی برای اولین بار دو جنگنده سوخوی SU-25 را برای بمباران مواضع طرف گرجستانی به کار گرفت و اندکی بعد گرجستان پنج فروند جنگنده مشابه را برای حمله به اوستیای جنوبی به کار گرفت.

گزارش‌های تایید نشده حکایت از کشته شدن فقط 15 غیرنظامی در تسکیوالی، مرکز اوستیای جنوبی دارد.

آبخازیا، دیگر منطقه جدایی‌طلب در گرجستان پیشنهاد کمک نظامی به اوستیای جنوبی داده و روسیه در همین حال از دو طرف خواستار رفتار منطقی شده است.

تصاویر تلویزیونی بمباران سنگین در منطقه کوهستانی قفقاز جنوبی را به نمایش درآوردند.

خبرگزاری روسی ایتارتاس گزارش داد، دولت گرجستان جنگنده‌های اوستیای جنوبی را به نقض شبانه آتش‌بس متهم کرد.

دولت تفلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد، جدایی‌طلبان اوستیای جنوبی آخرین ساعات روز پنجشنبه شلیک به سوی روستاهای گرجستان را از سر گرفتند که موجب کشته و مجروح شدن مردم شد.

بر اساس این بیانیه، دولت گرجستان وادار به برداشتن گام‌هایی برای حفاظت از مردم منطقه و جلوگیری از تشدید آتش‌ها شده است. در همین حال، دولت تفلیس از اوستیای جنوبی خواست نبرد را متوقف کرده و به مذاکرات بازگردد.

اوستیای جنوبی و آبخازیا از ابتدای دهه 1990 میلادی برای استقلال از تفلیس مبارزه کرده‌اند، اما هیچ کشوری این استقلال را به رسمیت نشناخته است. از 1994 آنها در معامله‌ای با سازمان ملل تحت اشغال صلح‌بانان روسی قرار دارند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای از نبردهای اخیر ابراز نگرانی کرد و از طرف‌های درگیر خواست از مبادرت ورزیدن به اقداماتی که ثبات در منطقه آنان را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند.

کد خبر 60067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز