چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: انسان از دیر باز روش‌های مختلفی را برای حفظ مواد غذایی مصرفی‌اش از فساد و تخریب به کار برده است.

نگهداری صحیح و مناسب هر ماده غذایی به طولانی شدن عمر ماندگاری ،‌حفظ ارزش های تغذیه ای و پیشگیری از بیماریهای حاصل از فساد آنها می انجامد. 

روغن یکی از مواد غذایی است که به دلیل استفاده ی گسترده در تهیه غذا باید به سلامت آن توجه داشت . آنچه در پی می آید توصیه هایی است که می بایست برای نگهداری بهتر این ماده غذایی به آنها توجه کرد.

برای نگهداری روغن باید به نکات زیر توجه کرد:

روغن ها و چربی ها ترکیبات فاسد شدنی هستند . به طور کلی وجود رطوبت ، مجاورت با اکسیژن هوا، آهن و مس ، حرارت و نور باعث تشدید فساد روغن می گردد.

بنابراین روغن باید در محل خشک و خنک و دور از نور و در ظرف درب بسته نگهداری شود و پس از هر بار مصرف روغن ، درب ظرف محکم بسته شود.

بسته بندی روغن باید حتی الامکان در ظرف غیرقابل نفوذ به نور و محکم و بی عیب باشد.

نحوه نگهداری روغن در فروشگاهها مهم است . ظروف نگهداری روغن در صورتی که شفاف باشد باید به دور از نور و در محل خنک نگهداشته شود . بویژه از نگهداری و چیدن روغن های مایع با بسته بندی شفاف در پشت شیشه فروشگاهها که موجب فساد روغن مایع می شود باید خودداری شود. 

نگهداری صحیح روغن غنی شده با ویتامین‌های A ،  D برای حفظ ویتامین های موجود در آن بسیار مهم است. روغن غنی شده باید در بسته‌بندی بطری کدر و یا قوطی های فلزی عرضه شود. این نوع روغن حساستر از روغن های معمولی است و نباید تحت درجه حرارت بالا قرار بگیرد.

توجه به مشخصات روغن که بر روی برچسب بسته بندی آن ذکر شده است، از جمله نام و نوع فرآورده، شماره پروانه ساخت، نام کارخانه، شرایط نگهداری و مصرف، تاریخ تولید و انقضاء ضروری است.

بر اساس دستورالعمل اداره کل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای سال 1383 انواع روغن های نباتی جامد باید دارای برچسبی باشند که میزان اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس بر روی آن درج شده باشد.

روغن‌های جامد یا نیمه جامدی که حاوی کمترین مقدار اسیدچرب اشباع و اسیدچرب ترانس باشند برای استفاده سالم تر هستند. در مورد روغن غنی شده با ویتامین های A و  D  توجه به درج نوع و مقادیر ویتامین روی برچسب ضروری است.

کد خبر 595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز