دکتر یونس شکرخواه*: گروه سازمان ملل درباره جامعه اطلاعاتی یک نهاد است که شناخت آن می‌تواند برای علاقمندان به مباحث جامعه اطلاعاتی مفید باشد.

شکرخواه

گروه سازمان ملل درباره جامعه اطلاعاتی (UNGIS) که موجودیت آن در آوریل ۲۰۰۶ توسط هیات اجرائی کل سازمان ملل (CEB) مورد تصویب قرار گرفت و از یک مکانیزم بین آژانسی تبعیت می کند؛ در واقع قرار است مسائل فرا روی سازمان ملل را در عرصه جامعه اطلاعاتی دنبال کند.

به عبارت بهتر؛ گروه سازمان ملل درباره جامعه اطلاعاتی به این دلیل شکل گرفته است تا همه مسائل مرتبط با تعقیب اهداف دو اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی را دنبال کند.

همانگونه که اطلاع دارید تا کنون دو اجلاس جهانی در سطح سران کشورها درباره جامعه اطلاعاتی تشکیل شده که نخستین آنها در سال ۲۰۰۳ در سوئیس و دومین مورد هم در سال ۲۰۰۵ در تونس برگزار شده است.

نقش UNGIS احتمالا در آینده پر رنگ تر خواهد شد و یکی از دلایل نیز تصویب موجودیت گروه مزبور از جانب هیات اجرائی کل سازمان ملل است.

اما هیات اجرائی کل سازمان ملل یا همان CEB نیز در واقع یک فروم است که سران اجرائی سازمان های وابسته به سازمان ملل را دو بار در سال فرا می خواند و با توجیه کردن آنان نسبت به مسائل موجود به تصمیم گیری های مدیریتی در قبال موضوعات مبتلابه کل سیستم سازمان ملل می پردازد. پس به دیگر سخن کار اصلی CEB ایجاد هماهنگی بین اعضای خانواده سازمان ملل است. رئیس CEB نیز خود دبیر کل سازمان ملل است و بد نیست بدانید که CEB از یک سابقه تاریخی برخوردار است و در واقع در سال ۱۹۴۶ و به درخواست شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل شکل گرفت. البته CEB در آغاز تحت عنوان کمیته اجرایی برای هماهنگی (ACC) فعالیت می کرد و بعدها نام خود را به هیات اجرائی کل سازمان ملل یا همان CEB تغییر داد که در حال حاضر ۲۸ آژانس عضو دارد و در عین حال سازمان هائی مثل بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی هم جزو آنها هستند.

در هر حال؛ اکنون اعلام موجودیت UNGIS را می توان یک تحول در مسیر دستیابی به اهداف دو اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی قلمداد کرد. جالب اینجاست که UNGIS اکنون ماموریت دارد تا با فراخواندن اعضای CEB به ارتقای برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های مربوط به جامعه اطلاعاتی بپردازد و راهبر سازمان ملل در زمینه موضوع جامعه اطلاعاتی باشد.

گروه UNGIS برای انجام ماموریت های خود در سه زمینه دست به فعالیت خواهد زد:

۱. کمک به تحقق دو طرح اقدام که مصوبه های سوئیس و تونس هستند،
۲. تسهیل هم افزائی بین آژانس های سازمان ملل در مسیر نیل به اهداف دو اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی؛
۳. ارتقای آگاهی عمومی نسبت به تحقق اهداف دو اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی توسط سازمان ملل.

گروه UNGIS نخستین نشست خود را در چهاردهم جولای ۲۰۰۶ با حضور ۲۲ عضو (از آژانس های سازمان ملل) برگزار کرد. ریاست این گروه را در سال اول اتحادیه بین المللی ارتباطات دوربرد برعهده دارد و یونسکو، سازمان بهداشت جهانی و برنامه توسعه سازمان ملل نیز معاونان آن خواهند بود.

*سردبیر همشهری‌آنلاین و رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی

کد خبر 5925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز